Ravintolakeittiöissä tuotetaan elämyksiä asiakkaille, täydestä sydämestä

Jyväskylässä Ravintola Revolutionissa vuoromestarina työskentelevä Eetu Hukka, 25, haluaa, että ravintolasta lähtee tyytyväinen, kivan ruokaelämyksen saanut asiakas, joka palaa sinne uudestaan. Tämän tavoitteen eteen keittiön puolella paiskitaan lujasti hommia. ”Kaikki tekevät parhaansa. Välillä on pitkiä päiviä ja tiukkoja työputkia, mutta kaiken uurastuksen palkitsee tyytyväinen asiakas, jolle saatiin hyvä elämys ruuan parissa”, Eetu kertoo.

Keittiössä pitää osata nauttia kiireestä

Eetun tehtävä vuoromestarina on johtaa omaa vuoroaan, jakaa tehtäviä, ennakoida tilanteita ja saada annokset valmistumaan sujuvan tehokkaasti asiakkaille. Erityisesti viikonloppuisin on kiire ja silloin on tärkeää, että parhaat tekijät ovat omilla paikoillaan keittiössä ja tiimi toimii. Eetun vinkki lounas- tai viikonloppuasiakkaalle onkin, että ravintolan näyttäessä täydeltä, voi keittiössä olla hektistä ja ruuan saaminen viedä hieman enemmän aikaa.

”Minä olen parhaimmillani paineen keskellä. Kannustan muita, luon positiivista ilmapiiriä ja potkin sopivasti vauhtia, jotta yhteinen tekeminen olisi hauskaa. Ihmiset ovat erilaisia ja joku voi mennä kovassa kiireessä vähän paniikkiin. Yleensä oma rentous auttaa heitä keskittymään työhönsä”, Eetu sanoo.

Työ ruuan parissa innostaa yhä enemmän  

”Aloitin alan opiskelun Gradian ravintola- ja catering-alalla heti peruskoulun jälkeen, vaikka ravintola-alalla työskentelevät vanhempani kovasti alan haasteista varoittelivatkin. Olin aina ajatellut kokin työn olevan minun juttuni. Koulussa halusin oppia koko ajan lisää, kiinnostus kasvoi kasvamistaan. Intoa riitti aina ammattitaidon SM-kilpailuihin Taitaja 2015 valmentautumiseen saakka, josta tuli  voitto catering-kokki-lajissa”, Eetu kertoo.

Eetu on paiskinut kokin ja vuoromestarin töitä valmistumisesta saakka. Nyt hän tähtää eteenpäin esimiestehtäviin ja opiskelee S-ryhmän omassa keittiömestarin valmennuksessa, jonka jälkeen tie toivottavasti kuljettaa johonkin isompaan S-ryhmän ravintolaan. ”Isoin oivallus on ollut, että hyvän johtajan täytyy tuntea ensin itsensä, jotta esimerkiksi osaa ottaa palautetta vastaan ja antaa sitä rakentavasti muille”, Eetu kertoo.

Ruokalistat ideoidaan itse, asiakasta ajatellen  

Ravintola Revolution on yksi Jyväskylän kolmesta uniikkiravintolasta, joiden ruokalistat ideoidaan ja suunnitellaan ravintolan omien ammattilaisten kesken, huomioiden asiakkaiden toiveet, trendit ja ravintolan oma tyyli. Ruokalista vaihtuu puolen vuoden välein. Uuden ruokalistan suunnittelu aloitetaan puoli vuotta aiemmin, ruokia kokkaillaan koekeittiössä, valitaan parhaat ideat ja opetetaan ne ravintolan henkilökunnalle. Muita S-ryhmän jyväskyläläisiä uniikkiravintoloita ovat Sataman Viilu ja Jalo kitchen & lounge.

Ravintolan täytyy pysyä mukana kehityksessä ja haistella uusia tuulia. Eetu kertoo, että tällä hetkellä erityistä huomioita kiinnitetään kasvisruokavaihtoehtojen lisäämiseen, raaka-aineiden hankintaan lähituottajilta sekä hävikin seurantaan. Kestävän kehityksen mukainen toiminta on tärkeä arvo Revolutionissakin ja esimerkiksi raaka-aineiden fiksumpaa käyttöä kehitetään koko ajan

”Onhan tämä siisti ammatti”, Eetu hehkuttaa. ”Joku osaa laittaa sulle hyvää ruokaa ja pääset aina halutessasi valmiiseen pöytään.”  

Lopuksi Eetu haluaa nostaa esiin työkavereiden merkityksen: ”Ihan mahtavia tyyppejä kaikki. Heidän ansiostaan jaksaa päivästä toiseen. Tietysti salin puolelta keittiöön kantautuvat asiakaspalautteet ovat tosi tärkeitä. Ne motivoivat meitä kaikkia.”  

Eetun tarina on osa valtakunnallista, Ihmistä tarvitaan aina -kampanjaa, jossa tehdään näkyväksi ammattiosaamisen merkitystä ja ihmistä ammattinsa takana. 

Tutustu muihin opiskelijatarinoihin