Täyskuorma ja pitkä reitti – sähköinen yhdistelmäajoneuvo tositoimissa

Sähkökuorma-auto ajaa sillalla

Täyskuorma ja pitkä reitti – sähköinen yhdistelmäajoneuvo tositoimissa

Gradian täyssähköisen yhdistelmäajoneuvon testi- ja tutkimusajo on edennyt yrityskuljetusten pitkiin maantieosuuksiin. Mukana ensimmäisellä maakuntarajan ylityksellä oli logistiikan opiskelijoita oppimassa aidossa ja huippumodernissa työympäristössä. Samalla kerättiin arvokasta TKI-dataa kuljetusalan käyttöön.

Maakuntarajan ensimmäistä kertaa ylittävä ajo käynnistyi lokakuun kynnyksellä varhain aamulla Suolahdesta, josta lastattiin puuteollisuuden tuotteita kahteen eri kohteeseen Tampereella. Ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa oli 64 tonnia, josta kuorman osuus oli yli 31 000 kiloa. Matkaa kertyi yhteensä noin 430 kilometriä ja päivälle pituutta 13 tuntia.

Sähköajoneuvon toimintamatka testattiin tosielämän olosuhteissa. Täydellä kuormalla ja 100 % latauksella arvioitu kantama oli noin 220 km, mutta käytännössä turvallinen ajomatka yhdellä latauksella jäi noin 180 kilometriin. Latauspaikkojen suunnittelu osoittautui tärkeäksi osaksi ajoa.

”Auto laskee toimintamatkaa koko ajan kuorman ja kulutuksen mukaan eli mittarin osoittama toimintamatka on suuntaa antava ei todellinen, koska se muuttuu koko ajan. Ensimmäinen lataus tehtiin Jämsässä, ja akussa oli silloin latausta vain 27 %. Talvella tai sateella lataus olisi todennäköisesti pitänyt tehdä aiemmin alhaisen ulkolämpötilan ja vierintävastuksen kasvun vuoksi”, logistiikka-alan opettaja Harri Vainikka kertoo.

Pidempi reitti kerrytti uutta dataa

Maakuntarajan ylityksellä oli erityinen merkitys TKI-näkökulmasta. Pidempi, yhtäjaksoinen maantieajo mahdollisti ajoneuvon toimintasäteen tarkemman mittaamisen. Kaupunkiajossa virtaa kuluu enemmän kiihdytyksiin ja pysähdyksiin, kun taas maantiellä ajonopeus pysyy tasaisempana ja autolla pystytään rullaamaan niin sanotulla “nollakaasulla” pidempiä matkoja. 

”Maantiellä tekniikan toimivuus ja maaston hyödyntäminen pääsevät paremmin esille”, Vainikka sanoo.

Opiskelijat oppivat oikeissa työtehtävissä

Ajo oli osa logistiikan opiskelijoiden koulutusta, ja mukana oli opiskelijoita, jotka ovat opinnoissaan loppusuoralla. Taloudellisen ajotavan perusteet oli käyty läpi jo aiemmin, ja sähköajoneuvo toi oppimiseen uuden ulottuvuuden.

”Sähkökäyttöinen ajoneuvo tavallaan pakottaa ajamaan taloudellisesti ja muistamaan, miten energiaa säästetään”, Vainikka kertoo.
Opiskelijat pääsivät harjoittelemaan myös lastaamista, purkamista, asiakaspalvelua, kuormanvarmistusta, ajo- ja lepoaikasäädöksiä sekä digitaalisten järjestelmien käyttöä – kaikkea, mitä logistiikan ammattilaiselta vaaditaan.

TKI-data tukee kuljetusalan yritysten vihreää siirtymää

Ajo toteutettiin yhteistyössä Taipale Oy:n kanssa, jonka kanssa Gradialla on tehty pitkäaikaista yhteistyötä. Ajon yhteydessä kerätty data tukee kuljetusalan yritysten vihreitä investointipäätöksiä.

”TKI-data on kuljetusalan yrityksille konkreettinen työkalu vihreän siirtymän päätöksenteossa. Kun uutta teknologiaa testataan aidossa työympäristössä ja kerätään mitattavaa tietoa, yritykset voivat arvioida investointien kannattavuutta ja riskejä huomattavasti paremmin. VireVihreä- ja VALO-hankkeiden tavoitteena on juuri tämänkaltaisen tiedon tuottaminen ja jakaminen, jotta siirtymä kohti vähäpäästöisiä kuljetusratkaisuja olisi mahdollisimman perusteltu ja toteuttamiskelpoinen”, sanoo Gradian projektipäällikkö Janne Kaija.

Tutkimus on vasta alussa, ja tämä oli ensimmäinen kokemus raskaalla kuormalla pidemmästä matkasta. Työ jatkuu, ja tulevat ajot täydentävät kokonaiskuvaa sähköisen yhdistelmäajoneuvon soveltuvuudesta yrityskäyttöön.

Kuvassa sähkökuorma-auto perävaunun kanssa kuormatilojen sivut avoinna lastausta varten.

Sähkökuorma-auton hankinta ja osaamiskeskus ovat osa VireVihreä- ja VALO-hankkeita, jotka saavat EU:n oikeudenmukaisen siirtymän rahaston (JTF) rahoitusta. Sähkökuorma-auton hankinnasta järjestettiin julkinen tarjouskilpailu, jossa toimittajaksi valittiin Volvo Finland Ab. VireVihreä-kehittämishanketta rahoittaa Keski-Suomen ELY-keskus ja VALO-investointihanketta Keski-Suomen liitto.

Hankkeen rahoittajien Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen ja Keski-Suomen liiton logot