Rehtorina ammatillisessa koulutuksessa: aina uuden edessä
Ammatillinen koulutus elää jatkuvassa muutoksessa. Rehtorin työssä se tarkoittaa uudistusten, odotusten ja epävarmuuksien keskellä luovimista – mutta myös mahdollisuutta vaikuttaa siihen, millaisena koulutus näyttäytyy ulospäin.
Rehtorina ammatillisessa koulutuksessa ei voi koskaan tietää, mitä uusi päivä tuo tullessaan – ja juuri siksi tämä työ on niin merkityksellistä. Jokainen päivä tuo mukanaan uusia kysymyksiä, kohtaamisia ja ratkaistavia asioita. Olen toiminut Ammattiopisto Gradian tulosaluejohtajana ja rehtorina hieman yli puoli vuotta, ja minulta kysytään usein, miltä uusi tehtävä tuntuu. Vastaus on helppo: vauhdikasta on ollut. Työhön on kuulunut paljon perehtymistä, mutta myös tuttuja oppilaitosarjen tehtäviä, jotka muistuttavat siitä, miksi tätä työtä tehdään.
Työrauhaa ja suuntaa uudistusten keskelle
Ammatillisessa koulutuksessa rehtorilla ei koskaan ole tylsää! Se olisi voinut olla mainoslause rekrytointi-ilmoituksessa. Jokainen hallitus käynnistää vuorollaan ammatillista koulutusta koskevan uudistuksen. Omaankin työuraani on mahtunut lukuisia laki- ja rahoitusmuutoksia, näyttötutkintojärjestelmän rakentaminen, ammatillisen koulutuksen reformi ja laajennettu oppivelvollisuus.
Tälläkin hetkellä on menossa useita uudistuksia, kuten toiminnanohjauskokeiluun valmistautuminen, rahoituksen perusteiden muutos ja oppimisen tuen uudistus. Ammattiopisto Gradiassa nämä tarkoittavat mm. aikuiskoulutuksen tarjonnan ja toteutustapojen uudistamista, kansainvälisten osaajien koulutuspolkujen sujuvoittamista sekä koulutuksen vaikuttavuuden vahvistamista uraohjausta tehostamalla.
Johtamisen näkökulmasta uudistuksia haastavampia ovat ammatilliselle koulutukselle asetetut ristiriitaiset odotukset, niiden nopeat muutokset ja rahoituksen epävarmuus.
Ne vaikeuttavat pitkäjänteistä kehittämistä ja vievät voimavaroja. Onko kriisitietoisuudesta tullut jo pysyvä olotila? Ammatillinen koulutus tarvitsee hengähdystaukoja ja henkilöstö työrauhaa perustehtävässään. Myös rehtorina on tärkeää pitää siitä huolta.
Millaista kuvaa ammatillisesta koulutuksesta rakennamme?
Viime keväänä julkinen keskustelu ammatillisen koulutuksen reformin ongelmista oli vilkasta. Se on hyvä asia, sillä ammatillinen koulutus jää usein koulutuspoliittisessa keskustelussa lukio- ja korkeakoulutuksen varjoon. Valitettavasti näkökulmat olivat paikoin yksipuolisia ja opiskelijoita leimaavia. Helsingin Sanomien 16.6.2025 Lukijan mielipide -osiossa tutkijatohtorit Susanna Ågren ja Jenni Kallio korostavat, että ammatillisen koulutuksen kriittisen arvioinnin ohella tulisi arvioida myös mediakeskustelun eettisyyttä.
Ammatillinen koulutus ei kehity kohujen kautta, mutta emme voi kiistääkään kaikkia esiin tulleita ongelmia esim. lähiopetuksen ja ohjauksen riittävyydessä tai osaamisperusteisuuden soveltamisessa.
Kriittisten näkökulmien rinnalla on hyvä muistaa, että saamme pääsääntöisesti hyvää palautetta sekä opiskelijoilta että työelämästä.
Ammattiopisto Gradiassa Amis-palautteessa (asteikko 1-5) valmistuvat opiskelijat antavat meille arvosanaksi 4,4 ja työpaikat 4,2. Tämä on perusta, mille ammatillista koulutusta on hyvä rakentaa. Meillä myös on vastuu siitä, että ammatillisesta koulutuksesta välittyy aito ja monipuolinen kuva julkisuuteen. Siihen haluan omassa työssäni olla aktiivisesti vaikuttamassa.
Vaikka ammatillisessa koulutuksessa on välillä tuulista, olemme osoittaneet kykyä mennä eteenpäin vaikeissa tilanteissa. Ammatillisen koulutuksen toimijoilta ei ole resilienssiä puuttunut. Se vahvistaa luottamusta selvitä tulevista muutoksista. Ammatillisen koulutuksen dynaamisuus pitää työn mielenkiintoisena ja lisää työnimua. Yksin ei tarvitse rehtorinkaan luovia. Kiitos siitä henkilöstölle, muille ammatillisen koulutuksen toimijoille sekä työelämän yhteistyökumppaneille.
Kirjoittaja Minna Sillanpää työskentelee tulosaluejohtajana ja rehtorina Gradiassa. Hän johtaa Ammattiopisto Gradiaa, joka tarjoaa opiskelijoilleen ja yritysasiakkailleen monipuolisia vaihtoehtoja osaamisen kehittämiseen.