Opiskelun tuki Gradia-lukioissa

Gradia-lukioissa opiskelijan tukitoimien tarvetta kartoitetaan heti opintojen alkuvaiheessa erityisopettajan järjestämällä lukiseulalla. Eri oppiaineissa voidaan teetättää opintojen aloituskysely ryhmän- tai opinto-ohjauksen yhteydessä. Lisäksi eri oppiaineiden alkukartoitukset ja nivelvaiheen tiedonsiirto auttavat tunnistamaan tuen tarpeen ja mahdollistavat tukitoimien kohdentamisen jo opintojen aloitusvaiheessa. Erityisopettaja tekee yksilötestejä lukivaikeuden toteamiseksi. Yksilötestien pohjalta laaditaan tarvittaessa lukilausunto ja suunnitellaan tarvittavat tukitoimet opiskelua varten. Erityisopettaja kartoittaa myös opiskelijoiden mahdollisia muita oppimisen haasteita, suunnittelee yksilölliset tukitoimet opiskelijan tarpeiden mukaan ja ohjaa tarvittaessa tarkempiin tutkimuksiin.  

Lukiolaiset laativat opintojen alussa opintojen aikana päivitettävän henkilökohtaisen opintosuunnitelman, johon sisältyy mm. hyvinvointisuunnitelma ja ylioppilaskirjoitussuunnitelma. Lukiolaisen tuen tarpeet kirjataan lukiossa oppimisen tuen Wilma-lomakkeeseen opiskelijan pyynnöstä.  

Tuen muodot lukiossa

Lukioissa on tarjolla aineenopettajien antamaa tukiopetusta eri oppiaineissa. 

TUTOR-toiminta on opiskelijoiden vertaistukea. Lukioiden ryhmänohjausryhmille on nimetty omat tutorit, jotka toimivat tukena opiskelujen alussa. Lisäksi Gradia-lukioissa toimii ainetutoreita mm. matemaattis-luonnontieteellisissä aineissa (LUMA-tutorit), kielissä ja liikunnassa. 

Tukiopintoja on mahdollista valita hieman vaihdellen eri oppiaineissa ja lukioissa. Niiden tarjonnasta päätetään vuosittain. Erityisopettaja voi olla niissä mukana yhteisopettajana. 

Lukioissa on tarjolla monenlaista pajatoimintaa eri oppiaineissa. Pajoista tiedotetaan kummassakin lukiossa lukuvuosittain ja jaksoittain. Pajat ovat tarjolla kaikille opiskelijoille ja niissä saa tukea eri oppiaineiden opiskeluun.

Lukiossa erityisopetus tarkoittaa erityisopettajan antamaa ja aineenopetusta tukevaa opetusta.  Gradia-lukioissa tämä on opiskelijoiden oppimisen haasteiden tunnistamista, tukemista ja ohjausta sekä opetusjärjestelyistä sopimista. Erityisopetus toteutetaan yksilötukena, (pien)ryhmämuotoisena opetuksena ja/tai yhteisopettajuuden keinoin.   

Ylioppilaskirjoitusten ja kokeiden erityisjärjestelyt 

Ylioppilaskirjoituksiin on mahdollista saada oikeus erityisjärjestelyihin tietyin tarkoin perustein, esimerkiksi lukivaikeuden vuoksi. Erityisjärjestelyjä voivat olla pidennetty koeaika, erillinen pienryhmätila tai tekstikoon suurentaminen. Erityisjärjestelyistä ja niiden hakemisesta tiedotetaan opiskelijalle heti lukio-opintojen alkaessa ja myöhemmin, aina tarpeen mukaan. Opiskelijalle tarjotaan mahdollisuus kokeilla erityisjärjestelyjä lukio-opintojen aikana, jotta niiden tarvetta ja toimivuutta voidaan arvioida.

Ylioppilastutkintolautakunta myöntää lähtökohtaisesti vain lukioaikaisissa opinnoissa tarpeelliseksi ja hyödylliseksi havaittuja ja kokeiltuja tukitoimia. Tarvittaessa opiskelijaa ohjataan tarvittavien lausuntojen hankkimisessa ja erityisjärjestelyjen hakemisessa ylioppilastutkinnon kokeita varten. Kannattaa huomioida lukioon hakeutuessa, että ylioppilaskokeiden sisältö ja vaatimukset ovat pääsääntöisesti kaikille samat erityisjärjestelyistä huolimatta.  

Lukioiden erityisopettajat lukuvuonna 2023–2024 vastaavat lisäkysymyksiin (etunimi.sukunimi@gradia.fi):

  • Lyseon lukion erityisopettaja Jaana Pulkkinen ja Kalle Santala
  • Schildtin lukion erityisopettaja Maria Niskakoski ja Satu Rissanen 

Jyväskylän aikuislukiossa tuen muodot poikkeavat hieman päivälukioiden (Jyväskylän Lyseon lukio ja Schildtin lukio) toimintatavoista.

Magga Outi

Apulaisrehtori

Haavisto Seppo

Apulaisrehtori

Hirvijärvi Suvi

Apulaisrehtori