Opinto-ohjaaja Heli Ahola: ”Täällä on aivan mahtava yhteishenki”

Opinto-ohjaaja Heli Ahola työskentelee Gradian Harjun kampuksella. Hänellä on ohjattavanaan kaksoistutkinto-opiskelijoita ja liiketoiminnan perustutkinto-opiskelijoita. Ahola on kasvatustieteen maisteri. Hän työskenteli pitkään henkilöstökonsulttina Helsingin kaupungilla rekrytoiden henkilöstöä erilaisiin tehtäviin. Siinä tehtävässä hän huomasi monen pohtivan haaveammattiaan ja mietti, miten itse voisi olla mukana prosessissa. Hän päätti opiskella opinto-ohjaajaksi työn ohella.

Opon työt alkoivat peruskoulussa Helsingissä, josta Ahola muutti puolisonsa kanssa Jyväskylään. Jyväskylässä peruskoulun opona työskennellessään Ahola teki yhteistyötä Gradian opojen kanssa. ”Seurasin heidän työtään ja ajattelin, ettei Gradia varmaan ole pöllömpi työpaikka, kun opokollegoilla oli pitkiä työuria täällä ja he viihtyivät niin hyvin työssään”, Ahola hymyilee. 
Ajatus osoittautui oikeaksi, kun Ahola aloitti Gradiassa tammikuussa 2021, aluksi korona-ajan jälkihoitoon liittyvissä tehtävissä.

”Täällähän on aivan mahtava yhteishenki ja kollegiaalisuus on parasta Gradiassa työskentelyssä.  Peruskoulussa työ oli paljon yksinäisempää. Opokollegat ovatkin työni ehdoton suola. Meillä on myös hyvät työtilat. Minulla on toimiva työhuone, jossa voin tehdä ryhmämuotoista ja henkilökohtaista ohjausta”, Ahola kertoo.

Oman työn kehittämismahdollisuudet motivoivat

Työpaikkana Gradia on Aholan mielestä hyvin organisoitunut ja tarjoaa henkilöstölle monia mahdollisuuksia.

 ”Asioita kehitetään ja viedään eteenpäin. Ja henkilöstö osallistetaan kehittämiseen. Oma työni on muokkautunut toiveideni mukaan".

"Olen toivonut kaksoistutkinto-opiskelijoiden ohjauksen lisäksi ammatillista ohjaamista ja työnkuvani on muotoutunut sellaiseksi kuin olen toivonut. Se on ollut tosi mukavaa.”

Ahola kertoo olevansa innovatiivinen ja lähtevänsä mielellään mukana kehittämisjuttuihin. ”Mietimme yhdessä, miten saisimme asioita toimimaan paremmin. Meiltä meni aiemmin paljon aikaa opiskelijoiden tapaamisaikojen sopimiseen. Sitten kuulin kollegalta ajanvarausjärjestelmästä, jota lähdimme yhdessä rakentamaan ja siitä tulikin koko opotiimille yhteinen toimintamalli, jonka avulla opiskelijat nyt varaavat ajat”, Ahola kertoo yhdessä työkavereidensa kanssa tehdystä arkea sujuvoittaneesta kehittämistyöstä.

Antoisinta työssä ovat opiskelijoiden kohtaamiset

Heli Aholalla on ohjattavanaan pääsääntöisesti nuoria. Ahola pyrkii kohtaamaan heidät yksilöinä ja olemaan läsnä heidän arjessaan. ”Antoisinta työssäni on erilaisten opiskelijoiden kohtaamiset. Kaksoistutkinto-opiskelijoiden opona tapaan eri aloilta tulevia opiskelijoita ja kuulen erilaisia kokemuksia siitä, mitä opinnot pitävät sisällään.”

Työssä palkitsevinta on Aholan mukaan luottamuksellisen suhteen luominen opiskelijoihin ja se, kun opiskelijoita oppii tuntemaan yksilöinä. ”Saan nautintoa siitä, että tunnen opiskelijoita nimeltä, kun he tulevat käytävällä vastaan. Mieltä lämmittää, kun opiskelija haluaa keskustella muustakin kuin opintoihin liittyvistä asioista. Tai kun perusopetuksesta tuttu opiskelija halaa kohdatessamme”, Ahola sanoo.

Oman työn suunnittelu tuo joustavuutta arkeen

Mahdollisuus suunnitella oman työajan käyttöä tuo joustavuutta Aholan arkeen. ”Saamme tehdä töitä tosi joustavasti ja meihin luotetaan. Pyrin pitämään kerran viikossa etäpäivän, jolloin saan tehtyä kasautuneita töitä. Perheellisenä pystyn mukavasti sovittelemaan aikatauluja joustavan työajan puitteissa. Olen huomannut, että opiskelijat ovat iltaisin koneen ääressä ja silloin viestittely heidän kanssaan sujuu nopeammin.”

Ahola kehuu myös Gradian henkilökuntayhdistyksen aktiivista toimintaa ja henkilöstöliikunnan tarjontaa. ”Aloittaessani täällä, olin ihan, että vau, meillä on oma kuntovalmentaja! Myös henkilöstön käytössä olevat kuntosalit ovat hyvät”, vapaa-ajalla säännöllisesti liikkuva Ahola iloitsee. Monien mahdollisuuksien työpaikka tuntuu oikealta. ”Olen viihtynyt Gradiassa tosi hyvin. Tulen nykyään todella mielelläni töihin joka aamu. Minulla ei ole mikään hullusti täällä.”