Gradian yhteistoimintaneuvottelut päättyivät: 60 henkilöä uhkaa irtisanominen

Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradiassa vaikean taloustilanteen sopeuttamiseksi käydyt yhteistoimintaneuvottelut päättyivät maanantaina 14.11. Gradia tavoittelee 10 miljoonan euron säästöjä henkilöstöä vähentämällä, organisaatiorakennettaan keventämällä sekä hankintoja ja investointeja karsimalla. Lisäksi selvitetään joidenkin tukitoimintojen ulkoistamista. Gradian hallitus käsittelee yhteistoimintaneuvotteluissa esitetyt toimenpiteet kokouksessaan 24.11.

Gradian henkilöstömäärää esitetään vähennettäväksi irtisanomisilla ja jättämällä täyttämättä päättyviä määräaikaisuuksia sekä eläköitymisiä. Irtisanomisten kohteeksi on joutumassa 60 henkilöä, joista 36 on opetushenkilöstöä ja 24 hallinto- ja tukipalveluhenkilöstöä. Lisäksi irtisanomisen vaihtoehtona muuta työtä tarjotaan 13 henkilölle.

Vuoden 2023 aikana Gradiassa päättyy 42 määräaikaista työsuhdetta ja 35 henkilöä on ilmoittanut eläkeratkaisustaan. Vuoden 2024 alussa Gradian henkilöstömäärän ennakoidaan olevan noin 930 työntekijää, joka on 14 % vähemmän kuin yhteistoimintaneuvottelujen käynnistyessä syyskuussa 2022, jolloin Gradian henkilöstömäärä oli 1080 henkilöä. Johto- ja esihenkilötehtävissä toimivien määrä vähenee 17 %.

Esitettyjen henkilöstövähennysten euromääräinen vaikutus on 7,5 miljoona euroa. Lisäksi Gradia tavoittelee vähintään 2,5 miljoonan euron säästöjä muun muassa hankintoja ja investointeja karsimalla sekä tiloista luopumalla.

Kuntayhtymän organisaatiorakennetta esitetään kevennettäväksi yhdistämällä ammatilliset oppilaitokset Gradia Jyväskylä ja Gradia Jämsä 1.8.2023 alkaen yhdeksi oppilaitokseksi, jonka kiinteät toimipaikat sijaitsevat Jyväskylässä, Jämsässä ja Lievestuoreella. Jämsässä järjestettävät laboratorioalan sekä ravintola- ja matkailualan koulutukset päättyvät nykyisten opiskelijoiden valmistuttua. Muiden koulutusalojen tarjonta Jämsässä jatkuu. Gradia järjestää tarvittaessa ammatillista koulutusta koko Keski-Suomen alueella.

Kuntayhtymän hallinto- ja tukipalveluiden organisoitumista esitetään kevennettäväksi ja toimintakuluja pienennettävän 20 prosentilla. Huomattava muutos on nykyisen opiskelijapalvelut-yksikön organisoituminen osaksi 1.1.2023 muodostettavaa hallinnon ja kehittämisen tulosaluetta.

Gradia-ravintoloiden ja Gradia-kiinteistöt-liikelaitoksen toimintojen ulkoistusselvityksiä esitetään toteutettavaksi kevään 2023 aikana. Gradia-kiinteistöt-liikelaitoksen ulkoistukset koskevat hallinto- ja palvelutoimintoja ja Gradia-ravintoloissa Jämsän, Lievestuoreen, Kukkulan sekä Musiikkikampuksen ravintolapalveluja. Ulkoistukset pyritään toteuttamaan vuoden 2023 aikana, mikäli niillä saavutettaisiin merkittäviä taloudellisia hyötyjä.

”Gradian käyttötalous on viime vuosina ollut toistuvasti alijäämäinen ja tasapainottaminen on tehtävä nyt, jotta voimme estää kuntayhtymän lisävelkaantumisen. Henkilöstön irtisanominen on erittäin valitettavaa, mutta vaihtoehtona olisi lainanotto käyttötalouden tukemiseen. Velkaantumisella talouttamme ei kuitenkaan saada kestävälle uralle, koska tulevaisuuden rahoituspohjassa ei näyttäisi olevan mahdollisuuksia aikaisempien syömävelkojen maksamiseen. Julkisella sektorilla velanotto on yleensä vain siirrettyä verotusta kansalaisten näkökulmasta”, kuntayhtymän johtaja Anssi Tuominen sanoo talouden sopeuttamiskeinoista.

”Yhteistoimintaneuvottelujen seurauksena toteutettavien säästötoimenpiteiden myötä siirrymme myös lähemmäs perustehtäväämme. Pyrimme siihen, että henkilöstövähennysten ja organisaatiorakenteen muutosten vaikutukset opiskelijoidemme arkeen olisivat mahdollisimman vähäiset”, Tuominen toteaa.

Gradian hallitus käsittelee yhteistoimintaneuvotteluissa esitetyt toimenpiteet kokouksessaan torstaina 24.11.2022.

Lisätietoja

Anssi Tuominen, kuntayhtymän johtaja, puh. 040 341 5100, anssi.tuominen@gradia.fi  

Mediatiedote 15.11.2022