”Ajaminen isolla autolla on mun juttu”, sanoo yhdistelmäajoneuvonkuljettajaksi opiskeleva Matias Järvinen

Ajokortti kuljetti 21-vuotiaan Matias Järvisen oman alan pariin. ”Huomasin, että tykkään ajella paljon ja mietin, miksen voisi tehdä sitä työkseni”, Järvinen hymyilee leveästi.

Järvinen oli ensin opiskellut ajoneuvonasentajaksi ja tehnyt valmistumisensa jälkeen alan töitä noin vuoden ajan. Hän päätti hakea yhdistelmäajoneuvonkuljettajan opintoihin, ja alanvaihto kannatti.

”Tykkään kuljettajan työstä ja se tuntuu omalta jutulta, tosi mielenkiintoiselta.”

Järvinen opiskelee logistiikan perustutkintoa, jonka opinnot kestävät noin vuoden. Aluksi hän kuvitteli yhdistelmäajoneuvonkuljettajan työn helpommaksi kuin mitä se onkaan. Ison auton rattiin hyppääminen ja ensimmäiset harjoitusajot paljastivat työn haastavuuden. Ajaminen vaatii keskittymistä ja huomioitavia asioita on paljon. Erityisesti kuljettajaa haastaa yhdistelmäajoneuvossa perävaunu.

”Ajaessa aistit suorittavat koko ajan, joten ensimmäiset kilometrit uuvuttivat. Totuin kuitenkin nopeasti ajamiseen ja parin ajopäivän jälkeen se alkoi olla luontevaa.”

Iso auto tuo ison vastuun

Ammattiylpeys paistaa nuoren kuljettajan kasvoilta. Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja on vastuullinen ammattilainen, jonka käyttäytyminen tien päällä vaikuttaa työnantajan maineeseen.

”Päätät itse, miten autoa viet ja teet sen ammattitaidolla. Ja onhan se hienoa, kun osaat käsitellä ja ajaa noin isoa autoa. Siinä on sellaista ison auton egoa, mikä kiehtoo minua.”

Järvisen mukaan vaihtelevat tilanteet ja maisemat ovat kuljettajan työn parhaita puolia. Hän nauttii työstä, jota voi tehdä yksin ja itsenäisesti. Yhdistelmäajoneuvonkuljettajalta vaaditaan pitkää pinnaa ja ongelmanratkaisukykyä, sillä työ on epäsäännöllistä. Pitkillä reissuilla ei aina pääse kotiin nukkumaan, vaan se on tehtävä autossa.

”Eteen voi tulla oikeastaan, mitä tahansa. Välillä odottelet lastauslaiturilla, toisessa hetkessä auto voi rikkoutua ja joudutkin olemaan pitkään reissussa. Joskus vastassa voi olla umpikuja. Silloin mietit, miten pääset pois tehokkaasti siten, ettet joudu solmuun perävaunun kanssa.”

Yhdistelmäajoneuvonkuljettajille riittää töitä, sillä heistä on pulaa työelämässä.

”Tavaran pitää liikkua oli pyhä tai joulu – aina ei siis pääse kinkkupöytään”, Järvinen korostaa ja samalla muistuttaa siitä, että alan palkat ovat hyvät.

Monipuolisia teoriaopintoja ja käytännön harjoittelua

Järvinen opiskelee Gradian Lievestuoreen kampuksella, 9-tien varrella. Yhdistelmäajoneuvonkuljettajan opintoihin sisältyy alan teoriaopintoja ja käytännön harjoittelua. Teoriaa ovat esimerkiksi ammattipätevyyspäivät ja lainsäädännön opinnot.

”Etenkin kuorman laskeminen on tärkeää, sillä kuljettajan on tiedettävä, paljonko kuormaa saa ottaa kuorma-autoon ja perävaunuun akselimäärän mukaisesti”, Järvinen kertoo.

Ajotunneilla liikutaan kaupungissa ja liikenteessä. Käytännön harjoitteluun kuuluvat myös esimerkiksi kuormaaminen ja trukinkäyttö terminaaleissa sekä auton korjaaminen.

”Mielestäni opetus on koulussa laajaa ja opettajat tosi ammattitaitoisia. He ovat myös huumorintajuisia ja rentoja, joten ratin takana et ole piinapenkissä.”

Järvinen muistuttaa siitä, että opetus tarjoaa perusteet ja perustason ymmärryksen yhdistelmäajoneuvonkuljettajan työstä. Sen jälkeen alkaa varsinainen oppiminen.

”Työelämässä ja käytännössä opit ja ymmärrät kaiken oikeasti ja kunnolla.”

Tutustu muihin opiskelijatarinoihin