Toimintaohjeita yllättäviin tilanteisiin

Miten toimin, jos myöhästyn lennolta?

Jos saavut liian myöhään lähtöselvitykseen, sinua ei hyväksytä lennolle. Portilla tulee olla lähtöselvitettynä viimeistään 30 minuuttia ennen koneen aikataulun mukaista lähtöaikaa. Jos kuitenkin myöhästyt lennolta, ole välittömästi yhteydessä Transfer Desk’iin, jossa selvitetään mahdollinen seuraava lentoyhteys kohdemaahasi.

Jos sinulla on matkan aikana välilasku ja joudut vaihtamaan konetta, niin selvitä mahdollisimman tarkasti etukäteen, esimerkiksi lentokoneen henkilökunnalta, miltä lähtöportilta jatkolentosi lähtee. Lentoyhtiöt määrittelevät itse kullekin kentälle riittävät vaihtoajat valmiiksi varausjärjestelmään. Mikäli jatkoyhteyden menettäminen johtuu edellisen lennon myöhästymisestä, lentoyhtiö vastaa matkustajan kuljettamisesta perille. Tämä edellyttää kuitenkin, että liput on ostettu yhtenä kokonaisuutena eikä esimerkiksi kahtena erillisenä lippuna.

Muista ilmoittaa kohdemaan yhteyshenkilöllesi, jos ilmoittamasi saapumisaika muuttuu!

Miten toimin, jos matkatavarani katoavat tai rikkoontuvat lentomatkan aikana?

Matkatavaroiden käsittelystä vastaa lentoyhtiösi. Jos matkatavarasi eivät saapuneet perille tai ne ovat rikkoutuneet, tee siitä ilmoitus lentoasemalla lentoyhtiön tulopalvelupisteessä. Tulopalvelupisteestä saat tarkemmat ohjeet jatkotoimenpiteitä varten.

Jos matkatavarasi eivät löydy, jotain niistä jää kokonaan saapumatta määränpäähän tai matkatavarat ovat pahasti vahingoittuneet, ole yhteydessä kv-suunnittelijaan vahinkoilmoituksen laatimiseksi (Gradia Jyväskylä / milka.niskanen(at)gradia.fi tai Gradia Jämsä / aino.malin(at)gradia.fi).

Matkalaukkusi löytymistä sekä tunnistamista helpottaa se, että panet sekä laukun ulko- että sisäpuolelle nimi- ja osoitetarrat.

Miten toimin, jos passi (tai muu henkilöllisyystodistus) katoaa?

Passin kadottua tee välittömästi rikos- tai katoamisilmoitus lähimmälle poliisiasemalle. Pyydä ilmoituksesta tai mahdollisesta tutkintapöytäkirjasta itsellesi kopio. Tarvitset ilmoituksen tai tutkintapöytäkirjan myöhemmin, kun haet uutta passia ja mahdollista vakuutuskorvausta tai mikäli kadonnutta passia tai asiakirjaa käytetään väärin.

Myöhemmin mahdollisesti löytyvät viralliset asiakirjat, kuten passi, ajokortti, henkilöllisyystodistus, jotka paikallinen viranomainen yleensä toimittaa suurlähetystölle, lähetetään edelleen asiakirjan myöntäneelle viranomaiselle.

Uuden passin hakeminen ulkomailla

Uutta passia voi hakea minkä tahansa Suomen ulkomaanedustuston passinmyöntöpisteestä: suurlähetystö, pääkonsulaatti tai konsulaatti (ei kunniakonsulaatti), joka voi myöntää uuden passin kadonneen tai varastetun tilalle.

Mikäli Suomen kansalainen on kadottanut passinsa sellaisessa maassa, jossa ei ole Suomen edustustoa, hän voi hätätapauksessa kääntyä toisen EU-maan edustuston puoleen, josta voi saada erityisen EU-matkustusasiakirjan kotimatkaa varten (Emergency Travel Document).

Miten toimin, jos sairastun?

Ota yhteys kohdemaan yhteyshenkilöösi ja ilmoita työssäoppimispaikkaasi. Ilmoita sairastumisesta myös kv-yhteysopettajallesi kotimaahan. Jos tarvitset lääkäriä tai sinun tarvitsee käydä sairaalassa, pidä mukana eurooppalainen sairaanhoitokorttisi sekä vakuutuskortti / vakuutuksen numero.

Eurooppalaisella sairaanhoitokortilla saat sairaanhoitoa, jos sairastut äkillisesti tai joudut tapaturmaan. Pääset hoitoon myös, jos pitkäaikaissairautesi vaatii sitä.

Kortilla saat sairaanhoitoa samalla hinnalla ja samalla tavalla kuin maassa tai matkakohteessa asuvat henkilöt. Nimensä mukaisesti kortti käy EU- ja ETA-maissa sekä Sveitsissä. Eurooppalainen sairaanhoitokortti kelpaa julkisessa terveydenhuollossa, sairausvakuutussopimuksen tehneiden yksityisten lääkäreiden vastaanotoilla ja sopimuksen tehneissä sairaaloissa. Jos hoidon antaja ei hyväksy eurooppalaista sairaanhoitokorttia, maksat sairaanhoidon kustannukset itse. Tällöin kyse on yleensä palveluntuottajasta, joka ei kuulu kyseisen maan lakisääteiseen sairausvakuutusjärjestelmään. Kustannuksista voi jälkikäteen hakea korvausta vakuutusyhtiön kautta. Ole yhteydessä kv-suunnittelijaan (Gradia Jyväskylä / milka.niskanen(at)gradia.fi tai Gradia Jämsä / aino.malin(at)gradia.fi).

Hätänumero 112 toimii kaikissa Euroopan unionin jäsenmaissa.

Miten toimin, jos minulta katoaa tai varastetaan tavaraa esim. laukku, kamera, tietokone tmv.?

Ilmoita kadonneesta tai varastetusta tavarasta heti paikalliselle poliisille. Jos tarvitset apua tilanteessa vieraan kielen tai muun kommunikoinnin kanssa, soita paikalle kohdemaan yhteyshenkilösi. Poliisin tehtyä asiasta rikosilmoituksen voit pyytää siitä itsellesi kopion. Tarvitset sitä kotiin palattuasi. Ilmoita asiasta myös viipymättä kv-yhteysopettajallesi ja ole yhteydessä kv-suunnittelijaan (Gradia Jyväskylä / milka.niskanen(at)gradia.fi tai Gradia Jämsä / aino.malin(at)gradia.fi).

Kotiin palattuasi tilanne käydään läpi vielä yhdessä ja mahdollisia vahingonkorvauksia haetaan Gradian vakuutusyhtiön kautta. 

Miten toimin, jos kohdemaassa tapahtuu yleisiä kriisitilanteita?

Yleisiä kriisitilanteita ovat esimerkiksi luonnonmullistukset, suuronnettomuudet, poliittiset levottomuudet tai laajat epidemiat.

Ole yhteydessä kohdemaan yhteyshenkilöösi, omaan kv-yhteysopettajaasi Suomessa sekä huoltajaasi / lähiomaisiin. Kohdemaan yhteyshenkilö auttaa sinua paikan päällä kykynsä mukaan. Kohdemaan viranomaisilla on vastuu myös maassaan oleskelevista ulkomaalaisista, joten noudata paikallisviranomaisten ohjeita. Arviointi työssäoppimisjakson mahdollisesta keskeytymisestä tulee tehdä kohdemaan yhteyshenkilön ja kv-yhteysopettajan kanssa.

Ilmoittaudu paikalliseen Suomen edustustoon ja seuraa paikallisen Suomen edustuston verkkosivuja, joilta voi löytyä toimintaohjeita kriisitilanteessa. Pidä kv-yhteysopettajasi ja kotiväkesi informoituna ja pysy rauhallisena. Älä kuitenkaan lamaannu, vaan toimi itse aktiivisesti.