Musiikin opetus
Tältä sivulta löydät musiikin opetuksen tietopaketin: opintojen etenemiseen, käytänteisiin ja lukuvuoteen liittyvät asiat.
Kevätlukukauden 2024 aikataulut
- Talviloma 26.2.–3.3.2024
- Säihke-konserttisarja 11.–16.3.2024
- Kesäloma alkaa 1.6.2024
Oppilaan opas: Musiikin perusopetus
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä järjestää laajan oppimäärän mukaista taiteen perusopetusta musiikissa ja tanssissa Gradia Jyväskylässä. Opetuspaikkoina toimivat Suomalainen musiikkikampus sekä Muuramen Mäkelänmäen koulu, jossa järjestetään pianon- ja harmonikansoiton opetusta. Opetus perustuu lakiin taiteen perusopetuksesta L 633/1998 ja asetukseen A813/1998 sekä opetushallituksen 20.9.2017 vahvistamiin taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaperusteisiin.
Taiteen perusopetus on tavoitteellista, tasolta toiselle etenevää ensisijaisesti lapsille ja nuorille järjestettävää opetusta.
Valtakunnallisen musiikin perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan laajan oppimäärän tavoitealueita ovat esittäminen ja ilmaiseminen, oppimaan oppiminen ja harjoittelu, kuunteleminen ja musiikin hahmottaminen sekä säveltäminen ja improvisointi. Opetus antaa oppilaalle valmiuksia ilmaista itseään luovasti ja hakeutua asianomaisen taiteenalan ammatilliseen ja korkea-asteen koulutukseen. Sen tavoitteena on luoda edellytyksiä elinikäiselle taiteen harjoittamiselle ja synnyttää oppimisen iloa.
Gradian taiteen perusopetuksen, musiikin laajan oppimäärän opinnot koostuvat kuudesta opintokokonaisuudesta. Kukin opintokokonaisuus sisältää pääaineen instrumenttiopintoja, yhteismusisointia sekä musiikin hahmottamisen opintojaksoja. Yhden opintokokonaisuuden valmiuksia opiskellaan oppilaan kehitysvaiheesta ja pääaineesta riippuen joustavasti.
Taiteen perusopetuksen laaja oppimäärä on laskennalliselta laajuudeltaan 1300 tuntia. Laskennallisen laajuuden tunti on 45 minuuttia. Gradia Jyväskylän taiteen perusopetuksen musiikin laaja oppimäärä koostuu musiikin perusopinnoista ja syventävistä opinnoista. Musiikin perusopintojen laskennallinen laajuus on 800 tuntia ja syventävien opintojen 500 tuntia. Mahdolliset varhaisiän musiikkiopinnot käydään ennen perusopintoja. Opintokokonaisuudet perusopinnoissa ja syventävissä opinnoissa koostuvat opintojen tavoitealueista, oppilaan omavalintaisista opinnoista ja syventävien opintojen lopputyöstä.
Musiikin perusopetuksen opetussuunnitelmassa määritellään Gradia Jyväskylän taiteen perusopetuksen tavoitteet, opintokokonaisuudet ja niiden sisällöt, työtavat sekä arvioinnin perusteet.
- Syventävät opinnot 500 h
- Perusopinnot 800 h (tasot I–VI)
- Varhaisiän musiikkikasvatus
Varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteena on tukea lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ikätason mukaisesti. Musiikilliset tavoitteet liittyvät lapsen musiikkisuhteen kehittymisen tukemiseen, oman luovuuden ja ilmaisutaitojen herättelyyn sekä musiikillisten valmiuksien harjaannuttamiseen.
Muskarissa ryhmässä toimimisen taidot sekä oppimisvalmiudet kehittyvät turvallisessa oppimisympäristössä. Musiikin peruskäsitteisiin (rytmi, tempo, melodia, harmonia, muoto, dynamiikka ja sointiväri) tutustutaan elämyksellisesti ja kokonaisvaltaisesti liikkuen, kuunnellen, soittaen monenlaisia soittimia ja laulaen, sekä tätä kaikkea myös muihin taiteenaloihin yhdistäen.
Muskarit
Muskarit ovat alle kouluikäisille lapsille suunnattua tavoitteellista musiikkikasvatusta. Tarjolla on muskareita eri ikäryhmille, joissa toiminta ja sen tavoitteet määräytyvät ikäkausiin liittyvien erityispiirteiden mukaan. Muskareiden johtotähtenä toimii aina ilon ja onnistumisen kokemukset musiikin kautta. Muskaritunneilla käytetään paljon myös hauskaa rekvisiittaa (huivit, pallot, rytmirinkula, leikkivarjo ym.) elävöittämään toimintaa. Muskareiden teemat vaihtuvat n. 3–5 muskarikerran välein.
Muskareita on lukuvuoden aikana 30 kokoontumiskertaa, sisältäen myös touhukkaat pikkujoulu- ja kevätjuhlapäivät. Lisäksi kaksi kertaa vuodessa tarjotaan Säihke-viikoilla etämuskarit. Lasten musiikkikampuksen tapahtumissa sekä etämuskareissa lapset pääsevät seikkailemaan ja musisoimaan yhdessä myös musakampuksen veikeiden maskottien, Musikatin ja Kanatuden, kanssa.
Vauvamuskari (5–11kk ikäisille vauvoille ja heidän vanhemmilleen)
Vauvamuskarissa lapsi ja vanhempi tutustuvat yhdessä musiikin maailmaan. Körötellään, keinutellaan, silitellään, soitetaan rytmisoittimia, lauletaan, loruillaan ja tanssitaan. Tärkeintä on musiikin kokemisen ja tekemisen riemu yhdessä. Musiikilliset leikit tukevat ja herättelevät vauvan motorista ja kielellistä kehitystä sekä vahvistavat vauvan ja aikuisen välistä vuorovaikutussuhdetta. Vauvamuskarista voi löytää kivoja puuhavinkkejä myös kodin arkeen.
Taaperomuskari (1–2-vuotiaille tai 2–3-vuotiaille lapsille ja heidän vanhemmilleen)
Hurmaavat taaperot oppivat ja harjoittelevat uusia kielellisiä ja motorisia taitoja ja nauttivat vauhdista ja rytmistä. Näissä ryhmissä ei istuta paikoillaan pitkiä aikoja, vaan touhukkaat tanssit ja musiikkiliikunta yhdessä oman aikuisen kanssa ovat tärkeä osa toimintaa. Välillä pysähdytään aivan rauhassa sylittelemään, silittelemään sekä loruilemaan yhdessä. Lauletaan sekä vanhoja että uusia lauluja ja kokeillaan rytmisoittimien lisäksi myös jo vähän melodiasoittimia kuten ksylofonia.
Perhemuskari (3–5-vuotiaille ja heidän vanhemmilleen)
Muskari on arvokasta yhteistä aikaa ja hauska harrastus lapsen ja oman aikuisen kesken. Sen lisäksi, että lapset ja aikuiset pääsevät harrastamaan yhdessä, lapset oppivat toimimaan ryhmänä ja musisoimaan yhdessä myös toisten lasten kanssa. Tuetaan jo opittuja kielellisiä, liikunnallisia ja musiikillisia taitoja ja harjoitellaan hauskojen musaleikkien avulla uusia.
Erilaisia soittimia ja rytmejä soittaessa sorminäppäryys ja rytmitaju sekä yhteisen rytmin löytäminen kehittyvät. Tutustutaan perus rytmisoittimiston (marakassit, kapulat, kulkuset) lisäksi enemmän mm. djempen ja guiron soittoon. Melodiasoittimistossa sukelletaan mm. ukulelen, kanteleen ja ksylofonin soiton saloihin.
4–6-vuotiaiden muskarit (lapsille ilman omaa aikuista)
4–6-vuotiaiden lasten mielikuvitus on vertaansa vailla. Muskareissa sadut ja tarinallisuus ovatkin tärkeitä muskariteemaa eteenpäin kuljettavia punaisia lankoja. Erilaisia soittimia ja rytmejä soittamalla sorminäppäryys sekä monenlaiset musiikin hahmotustaidot kehittyvät. Perus rytmisoittimien (marakassit, kapulat, kulkuset) lisäksi tutustutaankin enemmän mm. djempen ja guiron soittoon. Melodiasoittimista tutuiksi tulevat ukulele, kantele ja eri kokoiset ksylofonit.
Liikunnalliset ja tanssilliset taidot harjaantuvat leikin varjolla hauskojen musiikillisten tehtävien kautta. Muskarissa lapset harjoittelevat toimimaan ryhmässä; harjoitellaan kuuntelemaan toisia, odottamaan omaa vuoroa, soittamaan ja tanssimaan yhteisessä rytmissä sekä rohkaistutaan itseilmaisuun turvallisessa ilmapiirissä. Yhdessä on hauskaa!
Katso tarkemmin eri muskariryhmien aikataulu ja ilmoittaudu! Muskareihin on jatkuva ilmoittautuminen.
Soitinvalmennus
Soitinvalmennus on pienryhmäopetusta, jossa tutustutaan soittoharrastukseen ja opetellaan oman instrumentin alkeita. Soitinvalmennus on tarkoitettu 6–9-vuotiaille lapsille ja opiskeluoikeutta siinä on kaksi vuotta.
Musaseikkailu
Jos lapsi ei vielä tiedä, mitä soitinta haluaisi soittaa, on mahdollista tulla ”seikkailemaan” musiikin ja erilaisten instrumenttien maailmaan. Musaseikkailussa voidaan tutustua esimerkiksi puu- ja vaskipuhaltimiin, jousi- ja kielisoittimiin sekä harmonikkaan.
Säännöllisessä ja asiantuntevassa ryhmäohjauksessa lapsi pääsee itse soittamaan eri instrumentteja ja oppii ryhmämusisoinnin perusteita. Lapsi saa kokeilla 4–5 viikon ajan yhtä soitinta ja saa yhden opetuskerran viikossa soittimen soittoon pienryhmätunnilla. Muutaman viikon kuluttua soitinta vaihdetaan, ja lapsi saa uuden soittimen kokeiluun. Vuoden aikana kokeillaan useaa eri soitinta.
Opetus tapahtuu pienryhmissä, ja yhden oppitunnin kesto on 45 min. Musaseikkailu sopii parhaiten 6–10-vuotiaille, mutta siihen on osallistunut vuosien varrella kolmevuotiaitakin.
Bändiseikkailu
Bändiseikkailu on todellinen mahdollisuus lapselle, joka haluaa toteuttaa unelmaansa bändisoitosta ja esiintymisestä kavereiden kanssa. Säännöllisessä ja asiantuntevassa ryhmäohjauksessa opitaan bändisoiton ja laulamisen perusteita ja päästään tutustumaan eri bändisoittimiin (lyömäsoittimet, piano, sähköbasso ja sähkökitara) omakohtaisesti.
Bändiseikkailussa opitaan soittamaan tuttuja hittibiisejä ja tekemään omiakin sävellyksiä bändin kanssa. Upealla esiintymislavalla voi lukuvuoden päätteeksi kokea esiintymisen hurmaa todellisessa soittoympäristössä. Opetus tapahtuu instrumenttiryhmissä ja bändeissä. Bändiseikkailu soveltuu parhaiten 6–10-vuotiaille lapsille.
Gradia tarjoaa opetusta seuraavissa soittimissa:
Jousisoittimet
- viulu
- alttoviulu
- sello
- kontrabasso
Puupuhallinsoittimet
- huilu
- nokkahuilu
- oboe
- klarinetti
- fagotti
- saksofoni
Vaskipuhallinsoittimet
- käyrätorvi
- trumpetti
- pasuuna
- baritonitorvi
- tuuba
Kosketinsoittimet
- piano
- cembalo
- harmonikka
Kielisoittimet
- akustinen kitara
- ukulele
- kantele
Bändisoittimet
- sähkökitara
- sähköbasso
- kosketinsoittimet
Muut instrumentit
- laulu (klassinen ja pop&jazz)
- lyömäsoittimet
Opintojen aloitus
On hyvin yksilöllistä ja instrumenttikohtaista, mikä on hyvä ikä aloittaa soitto- tai lauluharrastus. Harrastuksen voi aloittaa varhaisiän opintojen parissa tai suoraan musiikin perusopinnoissa. Jos joku tietty instrumentti kiinnostaa, kannattaa olla yhteydessä kyseisen instrumentin opettajaan ja sopia tarvittaessa tapaaminen, jossa voidaan arvioida, onko lapsi sopivan ikäinen aloittamaan kyseisessä instrumentissa.
Yhteismusisointi on keskeinen osa musiikinharrastusta jo opintojen alkuvaiheesta lähtien. Gradian musiikin perusopetus tarjoaa oppilailleen lukuisia vaihtoehtoja yhteismusiikin toteuttamiseen erilaisissa orkestereissa, bändeissä, kuoroissa ja pienyhtyeissä.
Orkesterissa soittamisen voi aloittaa halutessaan saman tien. Vaikka ei saisi omasta instrumentistaan vielä edes ääntä, voi päästä mukaan orkesteriin. Orkesterista voi löytää helposti uusia kavereita ja siellä oppii monia tärkeitä soittamiseen liittyviä taitoja.
Jokaiselle oppilaalle laaditaan Wilmaan henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS), joka tarkistetaan vuosittain. Lisäksi osaamista arvioidaan ja seurataan Moodlessa olevien taitotaulujen avulla.
Opiskelu
Musiikin perusopinnot koostuvat kuudesta opintokokonaisuudesta. Kukin opintokokonaisuus sisältää pääaineen instrumenttiopintoja, yhteismusisointia sekä musiikin hahmottamisen opintojaksoja (muha). Yhden opintokokonaisuuden valmiuksia opiskellaan oppilaan kehitysvaiheesta ja pääaineesta riippuen joustavasti. Opinnot toteutetaan viikoittaisena opetuksena, erilaisina periodeina tai projekteina sekä mahdollisesti yhteistyönä muiden oppilaitosten kanssa.
Opintojen edetessä oppilas saa varmuutta oman instrumenttinsa tekniseen hallintaan sekä oppii ilmaisemaan musiikkia monipuolisesti omista lähtökohdistaan käsin. Instrumenttitunneilla ja musiikin hahmottamisessa opitut taidot mahdollistavat suunnitelmallisen ja itsenäisen harjoittelun, jonka olennaisena osana on oman edistymisen arviointi.
Musiikin perusopintojen laaja opintotarjonta mahdollistaa oppilaan valinnan mukaisesti erilaisia polkuja musiikkiharrastuksen suunnaksi. Perusopintojen päätteeksi oppilas saa sanallisen arvioinnin perusopintojen kokonaisuudesta, jonka jälkeen hän voi jatkaa syventäviin opintoihin.
Yhteismusisointi
Opintoihin kuuluu aina myös yhteismusisointia eri kokoonpanoissa. Musiikkikampuksen laaja konserttitoiminta tulee tutuksi ja esiintymistaidot kehittyvät seuraamalla muiden esityksiä sekä esiintymällä itse. Musiikin hauska yhdessä tekeminen avaa kokonaisen musiikin maailman ja luo kivijalkaa pitkäjänteiselle harrastamiselle.
Suositeltava alkeisorkesteri on Trombi, johon ovat tervetulleita kaikkien soittimien soittajat sekä laulajat. Pikkupuhkut on puhallinsoittajien alkeisorkesteri. Taitojen karttuessa instrumentista riippuen seuraavia orkestereita voivat olla esim. Minijouset (jousisoittajille) tai puhallinorkesteri Vire (puhallinsoittajille).
Näiden jälkeen on tarjolla soittimesta ja osaamisesta riippuen esim. Vire (puhallin- ja lyömäsoittajille), Puhuri (puhallin ja lyömäsoittajille), Minijouset, Juniorijouset (jousisoittajille) ja Lasten ja nuorten tango-orkesteri (kaikki instrumentit).
Muha
Musiikin hahmottamisen (muha) opinnoissa oppilaat hankkivat valmiuksia musiikin luku ja kirjoitustaidon, musiikin hahmottamisen sekä musiikin historian ja tyylien tuntemuksen alueelta. Musiikin hahmottamistaidot tukevat oppilaan musiikkiharrastusta ja ne ovatkin yksi osa musiikin opiskelua. Tasolta toiselle eteneviä musiikin hahmottamisen opintoja opiskellaan muha-ryhmissä (klassinen tai pop/jazz, tasot 1–6).
Suositeltava ikä aloittaa musiikin hahmottamisen opinnot on noin 8–10 vuotta. Tämä katsotaan aina yksilöllisesti. Musiikkiin tutustutaan soittaen, laulaen, kuunnellen, säveltäen ja improvisoiden. Oppimista monipuolistetaan leikillisyyttä, pelillisyyttä ja teknologiaa apuna käyttäen. Lisää muha-opinnoista luvussa 6.1.
Opetuskerrat
Lukukausimaksu sisältää yksilöllisen instrumenttiopetuksen sekä osallistumisen orkestereihin ja ryhmäopetuksiin (esim. muha-ryhmän) oppilaan valinnan mukaan. Yksilöllisiä instrumenttitunteja on koko lukuvuonna 30 kertaa ja sen lisäksi 5 muuta ohjauskertaa. Ryhmäopetusta on 35 opetusviikkoa. Instrumenttitunnin pituus on pääsääntöisesti 45 minuuttia.
Tarkemmat tavoitteet löytyvät opetussuunnitelmasta.
Musiikin laajan oppimäärän syventävien opintojen aloittaminen edellyttää oppilaalta sitä, että oppilas on suorittanut musiikin laajan oppimäärän perusopinnot tai hänellä on muutoin saavutetut musiikin perusopintojen osaamistavoitteita vastaavat tiedot ja taidot.
Musiikin syventävät opinnot vahvistavat ja syventävät oppilaan musiikillista osaamista omien valintojen suuntaisesti. Valinnaisuus mahdollistaa valmentautumisen alan jatko-opintoihin sekä osaamisen kehittämisen, tavoitteena musiikkiharrastuksen jatkaminen itsenäisesti. Syventävissä opinnoissa oppilaan on mahdollista rakentaa opintopolkunsa omat kiinnostuksen kohteensa ja tulevaisuuden tavoitteensa huomioiden.
Opintojen edetessä oppilas saa varmuutta oman instrumenttinsa tekniseen hallintaan sekä oppii ilmaisemaan musiikkia monipuolisesti omista lähtökohdistaan käsin.
Syventävien opintojen yhteiset opinnot rakentuvat seuraavista: pääinstrumentin opinnot, yhteismusisointi, lukuvuoden mittainen työpaja sekä lukukauden mittainen musiikin hahmottamisen (muha) työpaja. Konserttikäynnit on integroitu opetukseen. Syventäviin opintoihin kuuluu lopputyö, jonka tavoitteet ja toteutustapa suunnitellaan yhdessä instrumenttiopettajan kanssa. Se voi sisältää solistisia näyttöjä instrumenteissa, yhteismusisointipainotuksen, omia sävellyksiä, sovituksia, tallenteita tai projektin. Lopputyöhön voi sisältyä konsertin suunnittelu, toteutus ja teosesittelyjen tuottaminen. Syventävien opintojen suorittamiseen kuluu keskimäärin 2–4 vuotta.
Syventävissä opinnoissa oppilaan on mahdollista rakentaa opintopolkunsa omat kiinnostuksen kohteensa ja tulevaisuuden tavoitteensa huomioiden.
Musiikin ammattiopintoihin tai vahvaan harrastuspohjaan tähtääville opiskelijoille suositellaan osallistumista useampaan musiikin hahmottamisen ja yhteismusisoinnin työpajaan. Opiskelija voikin valita näitä rajattomasti omiin opintoihinsa. Mahdollisimman monipuoliset musiikin ja tanssin opinnot, erityisesti säestystaitojen opinnot, antavat hyvän pohjan hakea esimerkiksi musiikkikasvatuksen opintoihin.
Yksilöllisen instrumenttitunnin pituus on 60 minuuttia viikossa. Suositeltavia orkestereita Syventävät-tasolla oleville ovat soittimesta ja osaamisesta riippuen esim. Puhuri (puhallin- ja lyömäsoittajille), Siltajouset (jousisoittajille), Gradia Big Band tai Siltasinfonia.
Oppilas saa musiikin perusopetuksen laajan oppimäärän päättötodistuksen, kun hän on suorittanut laajaan oppimäärään sisältyvät perusopinnot ja syventävät opinnot. Päättötodistukseen merkitään sanallinen arvio oppilaan suorittamasta taiteen perusopetuksen laajasta oppimäärästä. Sanallisessa arvioinnissa painotetaan oppilaan oppimisen vahvuuksia suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Lopputyö arvioidaan osana syventäviä opintoja.
Orkesteri on parhaimmillaan kuin perhe, jossa yhteenkuuluvuuden tunne ja ryhmähenki siivittävät kokemaan jotain sellaista, mitä yksin soittaessa voi olla vaikea saavuttaa. Soittajana, esiintyjänä ja ihmisenä kehittyminen, itsevarmuus, kärsivällisyys sekä tiimityöskentely ovat asioita, joita opitaan orkesterissa. Myös diplomaattiset taidot, toisten kunnioittaminen ja erilaisuuden hyväksyminen kehittyvät orkesterisoiton myötä.
Orkesterissa soittaessa laajennetaan erilaisten musiikkityylien tuntemusta ja kehitetään omaa musiikkimakua sekä herätetään kiinnostusta taiteisiin. Se tuo harjoittelumotivaatiota ja siten tavoitteita omaan elämään. Orkesterisoitto on luonnollinen osa orkesterisoittimien soiton opiskelua. Gradiassa toimii lukuisia orkestereita, joten jokaiselle soittajalle löytyy varmasti oman tasonsa ja kiinnostuksensa mukainen orkesteri tai muu yhteismusisointiryhmä.
Pop-/jazz-musiikista kiinnostuneen oppilaan luontainen toimintaympäristö on bändi. Jo opintojen alkuvaiheesta lähtien oppilaille pyritäänkin tarjoamaan mahdollisuus kehittää taitojaan myös bändisoiton avulla. Musiikin hahmotusta opiskellaan bändisoiton yhteydessä muha-bändeissä.
Jousiorkesterit
- Minijouset
- Juniorijouset
- Siltajouset
Puhallinorkesterit
- Pikkupuhkut
- Vire
- Puhuri
Muut
- Trombi
- Gradia Big Band
- Siltasinfonia
- Lasten ja nuorten tango-orkesteri
Lue lisää orkestereista.
Musiikin hahmottaminen (muha)
Musiikin hahmottamistaidot tukevat oppilaan musiikkiharrastusta ja ne ovat osa musiikin opintoja. Musiikin rakenteisiin tutustutaan muha-tunneilla mm. soittaen, laulaen, kuunnellen, säveltäen ja improvisoiden. Oppimista monipuolistetaan leikillisyyttä, pelillisyyttä ja teknologiaa apuna käyttäen. Opinnoissa oppilaat hankkivat valmiuksia musiikin luku- ja kirjoitustaidon, musiikin hahmottamisen sekä musiikin historian ja tyylien tuntemuksen alueelta. Hahmottamistaitoja opiskellaan jossain määrin myös instrumenttitunneilla ja orkestereissa.
Näitä tasolta toiselle eteneviä musiikin hahmottamisen opintoja opiskellaan muha-ryhmissä (klassinen tai pop/jazz, tasot 1–6). Yhden tason suorittaminen kestää tavallisesti yhden lukuvuoden. Oppilas voi halutessaan edetä myös nopeammin, jos oppilaalla on jo osaamista musiikin hahmottamiseen liittyen. Jos oppilas on esimerkiksi käynyt instrumenttitunneilla usean vuoden ajan ja aloittaa sen jälkeen muha-opinnot, ei ole ehkä tarpeen aloittaa tasosta 1, vaan voi osaaminen huomioiden aloittaa esimerkiksi tasosta 2. Jokaiselle oppilaalle löytyy oma henkilökohtainen opintopolku, jossa instrumenttiopetus ja musiikin perusteiden opetus kulkevat rinnakkain toisiaan tukien.
Saadakseen syventävien opintojen päätteeksi todistuksen oppilaan tulee osallistua musiikin syventävien opintojen muha-opintoihin tai vaihtoehtoisesti osoittaa osaamisensa musiikin hahmottamistaidoista muulla tavoin. Syventävien opintojen muha-ryhmiä ovat mm. solffakurssi, harmoniaoppi ja sävellys.
Oppilas ja instrumenttiopettajat valitsevat yhdessä oppilaalle sopivan muha-ryhmän.
Lauluyhtyeet
Lapsille ja nuorille suunnatuissa lauluyhtyeissä lauletaan ryhmässä monipuolisesti eri tyylistä musiikkia: laulutekniikka, soololaulaminen ja yhtyelaulamisen perusteet kuten stemmalaulaminen kuuluvat opintoihin. Ryhmät esiintyvät erilaisissa oppilaitoksen sekä ulkopuolisten järjestämissä tilaisuuksissa. Ryhmään ovat tervetulleita kaikki omasta pääinstrumentista riippumatta. Lauluryhmistä ei peritä erillistä maksua, jos oppilas opiskelee perusopintoja tai syventäviä opintoja jossain muussa instrumentissa.
- Lasten lauluryhmä (n. 7–12-vuotiaat), tiistaisin klo 17–18, luokka 238, opettaja Kaisa Halmemies, anna-kaisa.halmemies@gradia.fi
- Nuorten lauluyhtye (13-vuotiaasta alkaen), keskiviikkoisin klo 18–19, opettaja Meritta Pyykkönen, meritta.pyykkonen@gradia.fi
- Musiikkiteatteriryhmä (12-vuotiaasta alkaen), torstaisin klo 17–18 (tanssi klo 16–17), opettaja Tuija Kiviranta, tuija.kiviranta@gradia.fi
Lauluyhtyeisiin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen eli voit tulla suoraan ensimmäiselle tunnille.
Bändipaja
Bändipajassa osallistujat saavat mahdollisuuden soittaa ja laulaa ihan oikeassa bändissä. Osallistujat saavat laadukasta ohjausta ja säännöllisen treeniajan. Bändipajassa opitaan soittamaan tuttuja hittibiisejä ja tekemään omiakin sävellyksiä. Bändipajasta ei peritä erillistä maksua, jos oppilas suorittaa perus- tai syventäviä opintoja jossain muussa instrumentissa.
Esiintyminen ja konserteissa käyminen ovat olennainen osa musiikin harrastamista. Esiintymistä harjoitellaan niin pienemmissä kuin isommissakin konserteissa säännöllisesti pitkin lukuvuotta. Säihke on Gradian musiikin oma innovaatio ja se järjestetään keväisin (vko 11) ja syksyisin (vko 44). Säihke on viikon mittainen konserttisarja, joka tuo musiikin ja tanssin perusopetuksen eri-ikäiset harrastajat parrasvaloihin ja lähikuviin.
Konserttisarja toteutetaan yhteistyössä Gradian muiden alojen kanssa, joista tärkeimpänä on yhteistyö media-alan kanssa. Säihke-konsertit striimataan monikameratuotantona Gradian YouTube-kanavan kautta.
Gradian musiikki ja tanssi järjestää laajasti ja säännöllisesti erityylisiä oppilaskonsertteja sekä oppilaitoksen tiloissa että eri puolilla kaupunkia. Näihin konsertteihin on vapaa pääsy, ellei toisin ole ilmoitettu.
Konserteista saa tietoa Musiikin ja tanssin verkkosivuilta, Facebook-sivulta Gradia musiikki ja tanssi sekä Instagramista @gradia_musiikkijatanssi
Oppilaitoksessamme on käytössä Wilma-opintohallintojärjestelmä sekä Moodle-oppimisympäristö.
Wilman kautta pidämme yhteyttä koteihin, seuraamme opintojen etenemistä, kirjaamme suoritukset opinnoista, läsnä- ja poissaoloista ja tiedotamme toiminnastamme ja tapahtumistamme. Myös huoltaja voi seurata opintojen etenemistä Wilman kautta.
Wilmaan tehdään joka kevät HOPS eli henkilökohtainen opintosuunnitelma, johon kirjataan tavoitteet tulevalle vuodelle ja jotta opinnot etenevät instrumenttitaidoissa, yhteismusisoinnissa ja musiikin laajan opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti. HOPS laaditaan yhdessä oppilaan ja huoltajien kanssa. Wilmassa olevalle lomakkeelle kerätään oppilaan esiintymiset lukuvuoden aikana.
Wilmaa varten saat tunnukset pyytämällä ne opintotoimistosta sähköpostitse info.musiikkijatanssi@gradia.fi. Jotta oppilas huoltajineen pääsee lukemaan Wilmassa olevia tietoja ja saa kaiken tarpeellisen informaation, on tärkeää, että yhteystiedot Wilmassa ovat ajan tasalla.
Moodle-oppimisympäristössä on musiikin taitotaulut. Niiden avulla seurataan oppilaan edistymistä ja sitä täytetäänkin yhdessä opettajan kanssa sitä mukaa kun tietty taito on saavutettu.
Moodleen kirjautuminen tapahtuu MPASS-tunnuksilla Gradian Moodlen verkkosivujen kautta. Jos käytössäsi ei ole MPASS-tunnuksia on mahdollista saada erilliset tunnukset omalta opettajalta. Moodlen käyttämiseen opastetaan instrumenttitunneilla.
Opintotoimisto
Gradia Jyväskylän musiikin ja tanssin opintotoimisto palvelee kaikissa opintoihin liittyvissä asioissa. Opintoihin liittyviä asiakirjoja, kuten todistuksia ja lomakkeita voi pyytää toimistosta sähköpostitse, puhelimitse tai käymällä toimistossa. Opintotoimiston asiakaspalveluaika on arkisin klo 12–15.
Tarkistathan, että yhteystietosi ovat aina ajantasalla ja päivitettynä Wilmassa. Kiireelliset asiat ilmoitetaan keskitetysti opintotoimistosta tekstiviestillä.
Oppilaitoksemme on savuton. Päihteiden käyttö on kielletty oppitunneilla, esityksissä ja esiintymismatkoilla.
Gradia Jyväskylän opetustoiminnasta, konserteista ja näytöksistä tehtyjä ääni- ja kuvataltiointeja voidaan käyttää oppilaitoksen toiminnan esittelyjen yhteydessä.
Kotiharjoittelu
Soittotaidon kehittymisen pääedellytys on omakohtainen harjoittelu. Opintojen sujuva eteneminen edellyttää aktiivisuutta ja täsmällisyyttä oppitunneilla ja kotiharjoittelussa. Harjoitteluolosuhteet kotona tulee järjestää rauhallisiksi.
Perheen tuki, kannustus ja soittoläksyistä huolehtiminen varsinkin pienempien oppilaiden kohdalla on tärkeää. Musiikkiharrastus vaatii sitoutumista, mutta tuo samalla yhteisön, laulu- ja soittotaidon, tavan ilmaista itseään sekä monia elämäntaitoja ja iloa.
Poissaolo
Oppilaan poissaolo tunnilta tulee ilmoittaa suoraan opettajalle hyvissä ajoin. Opettajalla ei ole velvollisuutta korvata oppilaan perumaa tuntia. Opettajan poissaolosta pyritään ilmoittamaan mahdollisimman pian. Opettajan muusta kuin sairaudesta johtuvat poissaolot korvataan sijaisjärjestelyin tai oman opettajan pitämänä erikseen sovittuna ajankohtana. Arkipyhinä ei ole opetusta.
Soitinlainat
Soittoharrastuksen alussa on mahdollista saada soitin lainaan, jos soittimia on sillä hetkellä vapaana. Kahden ensimmäisen lukuvuoden ajan soitinvuokra sisältyy lukukausimaksuun. Oman soittimen hankinnassa kannattaa hyödyntää instrumenttiopettajan asiantuntemusta
Opintojen muutokset
Olethan aina yhteydessä omaan opettajaasi tai toimistoon, jos sinulla on opintoihisi liittyen kysymyksiä. Jos haluat esimerkiksi vaihtaa pääinstrumenttia, keskeyttää tai lopettaa opinnot, ole yhteydessä tästä viipymättä toimistosihteeriin. Käänny toimiston puoleen myös laskutukseen liittyvissä kysymyksissä.
Erillistä jatkamiskyselyä ei ole, vaan oppilaan katsotaan jatkavan seuraavana lukuvuonna. Opintojen lopettamisesta tulee ilmoittaa erikseen opintotoimistoon.
Sivuaine
Halutessasi voit hakea myös sivuinstrumenttia, joka myönnetään lukuvuodeksi kerrallaan. Opinto-oikeuden jatkuminen todetaan edistymistä seuraamalla ja tavoitteiden asettelulla muun muassa henkilökohtaisen opintosuunnitelman yhteydessä.
Sivuinstrumenttihakemuksen voi pyytää opettajalta tai opintotoimistosta info.musiikkijatanssi@gradia.fi. Hakemus toimitetaan toukokuun loppuun mennessä opintotoimistoon.
Opintojen hyväksilukeminen
Jos oppilas on tehnyt musiikin opintoja oppilaitoksessa, jolla on opetusministeriön myöntämä taiteen perusopetuslain mukainen musiikin laajan oppimäärän opetuksen järjestämislupa, suoritukset kirjataan opintorekisteriin maininnalla siitä, missä oppilaitoksessa päättösuoritus on tehty.
Opintojen keskeyttäminen ja lopettaminen
Opintojen keskeyttämistä määräajaksi voidaan hakea mm. seuraavin perustein: varusmiespalvelu, ylioppilaskirjoitukset, ulkomaiset opinnot sekä terveydelliset syyt, joista on esitettävä lääkärintodistus. Hakemukset käsitellään aina tapauskohtaisesti. Lyhin mahdollinen opintojen keskeytysjakso on yksi lukukausi. Hakulomakkeita saa oppilaitoksen toimistosta. Keskeytyshakemus tulee jättää toimistoon ennen keskeyttämislukukauden alkua.
Ilmoitus opintojen lopettamisesta tehdään kirjallisesti musiikin ja tanssin opintotoimistoon. Lyhyin mahdollinen opiskeluaika on yksi lukukausi. Jos oppilas lopettaa opintonsa kesken lukukauden, häneltä peritään koko lukukauden lukukausimaksu riippumatta siitä, kuinka monelle oppitunnille hän on osallistunut kyseisen lukukauden aikana.
Opetus- ja loma-ajat
Ilmoittautumisen jälkeen oppilaalle ilmoitetaan oppilaspaikasta. Lukuvuosi aloitetaan yhteisellä info-tilaisuudella, jossa käydään lävitse musiikin harrastamiseen liittyviä asioita ja käytänteitä. Uusien oppilaiden syksyn 2023 infotilaisuus on maanantaina 14.8.2023 klo 17.00 Suomalaisen musiikkikampuksen Siltasalissa (Pitkäkatu 18–22, Jyväskylä).
Soittotuntien sopiminen ja opetusryhmiin ilmoittautuminen on syksyllä 2023 tiistaina 15.8. Opettajat ovat yhteydessä oppilaisiinsa ja sopivat viikoittaisen instrumenttitunnin ajan. Instrumenttiopettaja kertoo myös soveltuvan muha-ryhmän ja/tai orkesterin, jotka kannattaa tietenkin huomioida tuntia sopiessa.
Opetus alkaa keskiviikkona 16.8.2023.
- Syysloma vko 42, 16.–22.10.2023
- Joululoma 23.12.2023–7.1.2024
- Talviloma 26.2.–3.3.2024
- Kesäloma alkaa 1.6.2024
Hinnasto
Opetuskertoja 35, yksilöopetuskertoja 30/lukuvuosi + 5 ryhmäopetuskertaa.
Musiikin varhaisiän toiminnoissa on 30 opetuskertaa ja avoimen opetuksen instrumenttitunteja 26 opetuskertaa. Avoin opetus on tarkoitettu muille kuin sopimuskuntien (Jyväskylä ja Muurame) lapsille ja nuorille sekä yli 25-vuotiaille aikuisille.
Kampuksen ääni ry
Tule mukaan tukiyhdistykseen! Kampuksen ääni ry:n tarkoituksena on kehittää yhteistyötä eri organisaatioiden, oppilaitosten, yhdistysten, kuntien ja kaupunkien välillä sekä tukea keskisuomalaisia orkestereita, musiikinopiskelijoita ja taiteen perusopetuksen oppilaita.
Yhdistys järjestää konsertteja, koulutuksia, leirejä, kilpailuja, katselmuksia, konsertti- ja virkistysmatkoja ja osallistuu kulttuuritapahtumiin sekä kehittää uusia toimintamalleja orkesteritoimintaan. Yhdistys tekee varainhankintaa mm. järjestämällä myyjäisiä, arpajaisia, keräämällä rahaa lahjoituksina, järjestämällä kahvila- tai narikkapalveluita tapahtumiin sekä myymällä lippuja tapahtumiin. Yhdistys voi jakaa stipendejä mahdollisuuksien mukaan valitsemillaan kriteereillä nuorille harrastajille.
Lisätietoja toiminnasta:
- Sirpa Berg, puh. 040 341 5443, sirpa.berg@gradia.fi
- Niina Sapattinen, puh. 040 341 5878, niina.sapattinen@gradia.fi
- Koulutuspäällikkö Jarmo Kivelä, puh. 040 341 5899
- Opintosihteeri Mira Friman, puh. 040 341 5887
- Toimiston sähköposti: info.musiikkijatanssi@gradia.fi
- Musiikin henkilöstön yhteystiedot
- Gradian yhteystiedot
Muha-opettajien yhteystiedot
- Klassiset muha-ryhmät: Pekka Kilkki, puh. 040 341 5419
- Pop/jazz muha-ryhmät: Liisa Lipas, puh. 040 341 4447
Orkestereiden vetäjien yhteystiedot
- Jousiorkesterit: Emma Vainio, puh. 040 341 5426, Kalle Kangas, puh. 040 341 5425
- Puhallinorkesterit: Puhallinorkestereiden intendentti Niina Sapattinen, puh. 040 341 5878
- Vire: Ilpo Soikkeli, puh. 040 341 5232
- Puhuri: Lassi Takanen, puh.
Muut orkesterit
- Trombi: Kaisa Hallmemies, puh. 040 341 4459
- Pikkupuhkut: Heikki Sillanpää, puh.
- Gradia Big Band: Antti Kettunen, puh. 040 341 5421
- Lasten ja nuorten tango-orkesteri: Erik Brander, puh. 040 341 5441
Tilat
Suomalainen musiikkikampus, Pitkäkatu 18–22, Jyväskylä
Postiosoite PL 472, 40101 Jyväskylä