Esittelyssä: Tiimilinja, Jyväskylän Lyseon lukio

Jyväskylän Lyseon lukio Tiimilinjalla pääset harjoittelemaan tärkeitä vuorovaikutus- ja  työelämätaitoja 5-6 hengen tiimeissä. Tiimilinjalla painottuvat toiminnallinen yhdessä työskentely, ja tiimikursseilla on mahdollista opiskella laajempia aihekokonaisuuksia, joissa yhdistetään eri oppiaineiden sisältöjä.  Tiimilinjalla tehdään myös paljon vierailuja koulun ulkopuolelle ja opiskelun päätteeksi tehdään yhteinen ulkomaanmatka.

Voit lukea lisää Tiimilinjasta koulutuskortilta.

Tallenteen sisältö tekstimuodossa

Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevan lain ja EU:n saavutettavuusdirektiivin  edellyttämällä tavalla tallenteen aineistoon voi tutustua myös tekstimuodossa.

Alkuvideo: Apulaisrehtori (vas.) ja opettaja (oik.) istuvat sohvalla ja esittelevät itsensä. Opettaja: Tervehdys kaikille! Mun nimi on Sisko Jääskeläinen, olen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Jyväskylän Lyseon lukiossa ja myös tiimilinjalla. Olen ollut mukana kehittämässä tiimilinjaa alusta saakka, ja sen takia mukana yhdessä kollegani kanssa esittelemässä tiimilinjaa. Apulaisrehtori: Hei kaikille! Olen Risto Sarvilinna ja olen nykyisin Lyseolla yhtenä apulaisrehtoreista, mutta pitkään tiimilinjalla opettanut historiaa ja yhteiskuntaoppia. Esitellään täällä Siskon kanssa tänään teille, yritetään selvitä tekniikasta, toivotaan että kaikki onnistuu ja toivottavasti teillä on sellainen hetki, että jaksatte kuunnella.

Ensimmäinen kuvadia: Neljä nuorta istuu ulkosalla ja juttelee keskenään

Risto: Tiimilinja on erillinen hakukohde Jyväskylän Lyseon lukiossa, jossa on myös muutama muu hakukohde, kuten IB-linja ja yleislinja. Yhteishaussa haette opintopolussa erikseen tiimilinjalle, johon valitaan maksimissaan 30 opiskelijaa keskiarvojen perusteella.

Sisko: Meillä on sinulle kolme kysymystä, joita voit miettiä tässä esittelyn aikana. Jos vastaukset ovat myönteisiä, tiimilinja voisi olla sinun hakukohteesi. Haluatko valita opiskelupaikan, jossa lukio suoritetaan osittain tiimissä opiskellen?  Haluatko valita opiskelupaikan, jossa opit tärkeitä tulevaisuustaitoja? Haluatko opintojesi lopuksi lähteä matkalle?

Toinen kuvadia: Opiskelija hymyilee, taustalla näkyy osittain pari muuta ihmistä. Sisko: Hae Jyväskylän Lyseon tiimilinjalle!

Kolmas kuvadia: Kaksi opiskelijaa, työskentelevät hymyillen yhdessä läppärit edessään.

Risto: Tässä on tiimilinjan keskeisiä asioita, ne ovat varmaan teille aika tuttuja. Ne ovat tärkeitä nykyisissä opinnoissa ja tärkeitä mahdollisissa tulevissa toisen asteen opinnoissa. Tiimilinjalla näitä korostetaan vielä erityisesti ja niihin myös opetetaan.

Ensimmäinen on oman vastuun kantaminen. Siihen opitaan tiimissä, mutta myös yksilönä tiimilinjan aikana. Toinen asia on vuorovaikutustaitojen kehittäminen. Tehdään yhteistyötä oman tiimin sisällä, joka on vähän pienempi ja tehdään myös yhteistyötä isomman tiimin sisällä eli koko luokan kanssa sekä opettajien ja ulkopuolisten tahojen kanssa. Siinä nämä vuorovaikutustaidot kehittyvät.

Sisko: Kolmas keskeinen asia on oppiaineiden integraatio, mikä tarkoittaa, että oppiaineita yhdistellään opintojaksoiksi. Jaksoilla on yleensä yhteinen teema tai aihe. Voi olla, että yhdessä opintojaksossa opiskellaan äikkää yhteiskuntaoppia ja englantia ja yhteinen teema on esimerkiksi vaikuttaminen. Opiskelijoiden tiimityöskentelyn lisäksi myös me opettajat teemme tiimityötä ja se tulee esille, kun yhdessä suunnitellaan ja vedetään opintojaksoja.

Vaikka tiimilinja on erillinen hakukohde Lyseossa, linjalla suoritetaan normaalit lukio-opinnot. Osa opintojaksoista on yhdistettyjä, mutta on myös normaaleja opintojaksoja, joissa opiskellaan vain yhtä oppiainetta.

Risto: Opintojen lisäksi valmistaudutaan suureen huipentumaan, eli ulkomaanmatkaan. Tiimilinjan opiskelijat valitsevat itse kohteensa, kerää rahaa ja opintojen loppuvaiheessa toteuttaa matkan.

Sisko: Tiimilinjalla korostetaan niin sanottuja tulevaisuustaitoja. Näitä toki tarvitaan paljon jo opiskeluelämässä ja työelämässä nykyäänkin. Mainittuna on luovuus, projektiosaaminen, johtaminen ja yrittäjyys; kaikkia näitä pääset vahvasti tiimisi kanssa harjoittelemaan. Yleensä opintojaksossa on joku projekti, jota tiimi tekee. Projektit on pyritty rakentamaan niin että jäisi luovuutta tiimillekin ja saisi vähän itse päättää millä tavalla sitä projektia tekee. Johtajuus ja yrittäjämäinen asenne ovat tärkeitä tiimi- ja projektiopiskelussa.

Risto: Nämä ovat taitoja, joita tarvitaan työssä kuin työssä ja joita kannattaa nuoresta saakka harjoitella, jotta ne ovat valmiina, kun lähtee uusiin työ- tai opiskelupaikkoihin.

Neljäs kuvadia: Opiskelija katsoo sivuittain kameraan, pieni hymynkare huulillaan.

Risto: Tiimilinjan projekteja tehdään yhteistyössä sekä korkeakoulujen, että yritysten kanssa. Tätä puolta olemme kehittämässä voimakkaasti, niin että tulevaisuuden tiimilinjalaisilla on vielä hienompia yhteistöitä. Tällä hetkellä ne ovat suunnittelu- ja toteutusvaiheessa ja toivottavasti uudet yhteistyökuviot ovat valmiina, kun sinä tulet opiskelemaan tänne.

Videopätkä: Esittelijät kertovat, mitä seuraavaksi vuoross

Sisko: Me olemme jo aika paljon kertoneet tiimilinjasta, mutta nyt pääset kuulemaan Mette Penttisen, tiimilinjan opiskelijan, kokemuksia tiimilinjasta.

Video: Kuvassa tiimilinjan opiskelija Mette Penttinen kertoo kokemuksistaan Tiimilinjalla opiskelusta.

Mette: Heippa! Mä oon Mette ja opiskelen toista vuotta Jyväskylän Lyseossa, tiimilinjalla. Tiimilinjalle valitaan vuosittain noin 30 opiskelijaa, joista kasataan 4–5 hengen tiimejä. Tiimit koostuvat erilaisista opiskelijoista ja ovat myös keskenään erilaisia. Niissä jokaisen tiimin ja opiskelijan vahvuusalueet tulevat hyvin esiin. Tiimien kanssa opiskellaan tiimiaineissa, jotka koostuvat muutamasta oppiaineesta. Esimerkiksi viime kurssissa meillä oli vaikuttamisen kurssi vaikku, jossa oli äidinkieltä, englantia ja yhteiskuntaoppia samassa aineessa. Yhden tiimiainekokonaisuuden aikana valmistellaan yksi projekti, joka esitellään koko ryhmälle. Viime kurssissa teimme vaikuttamisen projektin, joka käsitteli syrjäytymistä ja sen ehkäisyä. Muita esimerkkiprojekteja ovat olleet uutisvideo ja psykologinen tutkimus. Projekteja tehdään meille varatuissa tiimiluokissa, toisessa niistä on kahvinkeitin ja vedenkeitin. Lisäksi on iso kolme vuotta kestävä projekti, jonka lopuksi matkustetaan jonnekin päin maailmaa. Suosittelen tiimilinjaa kaikille, koska tiimityötaito on tärkeä tulevaisuustaito. Sen lisäksi täällä tutustuu erilaisiin ihmisiin ja meillä on varsinkin tiimiaineissa samoja opettajia ja hekin ovat huikeita. Kannattaa hakea, itselleni tämä oli yksi parhaista päätöksistä elämässäni!

Videopätkä: Esittelijät istuvat sohvalla ja kommentoivat edellistä videota ja seuraavia kuvia. Risto: Siinä kuulitte opiskelijan ajatuksia, jotka ovat aitoja kokemuksia. Tänä vuonna meillä on aloittanut neljäs tiimilinjaikäluokka; linjalta valmistuneita on jo mukava määrä.

Viides kuvadia: Pieni tiimiluokka, jossa näkyy ryhmäpöytiä tuolit ympärillään. Taustalla on kasveja. Risto: Mette puhui äsken näistä tiloista. Tämä on pienin tiimiluokka kolmesta.

Kuudes kuvadia: Iso tiimiluokka, jossa ryhmäpöytiä tuolit ympärillään. Sivulla näkyy iso näyttö ja seinälle heijastettu kuva. Risto: Tässä on suurin tiimiluokka ja kuten huomaatte, siellä on aika mukavan näköistä ja mukavasti pulpetit ja sohvat ryhmitelty.

Seitsemäs kuvadia: Moccamaster-kahvinkeitin ja hopeanharmaa vedenkeitin, kolme Muumi-mukia.  Risto: Tässä on se kuuluisa kahvinkeitin, se on suuri etu tiimilinjalaisille. Heillä on oma keitin ja omat kivat muumikupit.

Kahdeksas kuvadia: Opiskelija soittaa sähkökitaraa. Sisko: Tiimilinjalla pyritään erityisesti siihen, että täällä olisi hyvä olla ja hyvä fiilis, vaikka tehdään töitä ja opiskellaan ahkerasti. Tässä diassa näkyy ensimmäisen lukuvuoden tiimeissä opiskeltavia opintojaksoja. Ensi syksynä alkaa ihan uusi opetussuunnitelma lukioissa, joten nämä tulevat olemaan aika uusia opintojaksoja. Tässä näette myös aineet, joita niihin on yhdistelty. Opintojakson nimestä voi päätellä jakson teeman tai aiheen, jota siellä käsitellään. Esimerkiksi ”Ympäristö, ystäväni” jaksossa on paljon ympäristö- ja ekologia-aiheita kolmen oppiaineen näkökulmasta. ”Minä kulttuurin tekijänä” jaksossa katsotaan kulttuuria eri näkökulmista.

Risto: Tiimitaidot ja tulevaisuustaidot ovat jo muutaman kerran tulleet esille, ja ne koko ajan kehittyvät. Ensimmäisissä opintojaksoissa ei opiskelijoilta vaadita vielä kovin paljon. Opintojaksojen myötä vaatimukset kasvavat ja taidot kehittyvät

Yhdeksäs kuvadia: Kaksi opiskelijaa, joilla on päällään laboratoriotyöskentelyssä käytettävät valkoiset suojatakit. Toisella opiskelijalla on kädessään kynä ja molekyylimallinnos.

Sisko: Tässä on toisen lukuvuoden tiimeissä opiskeltavat opintojaksot. Mette mainitsi vaikku-opintojakson jonka uusi nimi on ”Vaikuttajana yhteiskunnassa”; siellä tutkaillaan vaikuttamista eri oppiaineiden näkökulmasta. Viimeisenä on ”Minä aloittelevana tieteen tekijänä”, tässä vaiheessa katsotaan jo vähän jatko-opintoihin päin.

Kymmenes kuvadia: Amsterdamia: kanaali ja sen varrella kelluvia asuntolaivoja. Taustalla vanhoja, perinteisiä amsterdamilaisia rakennuksia. Risto: Sitten on kolmannen vuoden opiskelu, jossa lukio-opinnot keskittyvät ylioppilaskirjoituksiin valmistautumiseen. Siellä ei ole enää opintojaksoja, mutta siellä on ison projektin viimeistely; puhutaan ”The Matkasta”. Kuvassa on Amsterdamilaisia maisemia, missä mekin saimme olla mukana tiimilinjan porukan kanssa toissa keväänä, se oli upea matka ja onnistui kaikin puolin kuten oli suunniteltu.

Yhdestoista kuvadia: Farkkutakkinen opiskelija katsoo sivuittain kameraan ja hymyilee hiukan. Sisko: Tässä vielä lopuksi faktoja, joita on jo matkan varrelle ripoteltu. Tiimilinjalle valitaan maksimissaan 30 opiskelijaa keskiarvon perusteella. Tiimilinjalle haetaan yhteishaussa erilliseen kohteeseen opintopolussa. Opot osaavat näistä antaa lisätietoa, jos mietityttää miten homma oikein menee.  Siellä on myös Riston ja minun puhelinnumerot ja meiltäkin voi kysyä, jos jostain haluaa lisätietoa.

Kahdestoista kuvadia: Pitkähiuksinen opiskelija katsoo sivuittain kameraan ja hymyilee ylioppilaslakki päässään. Risto: Me toivotamme sinut tervetulleeksi tiimilinjalle opiskelemaan, katsomaan tulevaisuutta ja kertomaan omaa tarinaa täällä Lyseossa ja tiimilinjalla. Toivottavasti jaksoit kuunnella ja vaikutti mielenkiintoiselta ja toivottavasti tulet tänne vielä opiskelemaan!

Sisko: Toivottavasti ensi syksynä nähdään. Moimoi!