Esittelyssä: musiikkialan perustutkinto, Gradia Jyväskylä

Gradia Jyväskylän musiikkialan perustutkinnosta valmistut muusikoksi.

Voit lukea lisää tutkinnosta koulutuskortilta.

Muusikko-opiskelijoiden Loisto-konserttisarjaa voit seurata verkossa 24.–27.11. Tutustu konserttisarjaan ja seuraa suoria lähetyksiä Loiston sivulla.

Tallenteen sisältö tekstimuodossa

Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevan lain ja EU:n saavutettavuusdirektiivin  edellyttämällä tavalla tallenteen aineistoon voi tutustua myös tekstimuodossa:

Kamera kuvaa tuloa musiikkikampukselle ja ovi avataan. Alkaa soida ja näkyä Gradia musiikin Loisto-konserttisarjan traileri eli koonti eri näyttökonserteista. 

Tervetuloa tutustumaan musiikkialan perustutkintoon!  Pop-jazz -instrumentti, Klassinen instrumentti, Sijainti:  Suomalainen musiikkikampus, Pitkäkatu 18-22, Jyväskylä 

Musiikkialan perustutkinnon laajuus: Laajuus 180 osaamispistettä eli 2-3 vuotta riippuen opiskelijan aikaisemmista opinnoista. Perusopetuksen päättävä ysiluokkalainen, Lukiokoulutuksen päättävä ylioppilas, Ammatillisen perustutkinnon suorittanut, Ristiinopiskelu korkeakoulussa, Tai osia toisen asteen tai korkeakoulun opinnoista.

Hakeminen ja valinta: Kaikki hakijat kutsutaan valintakokeeseen (puutteellisesti täytettyä hakemusta tai lisätietoja pyydetään täydentämään). Valintayksikkö on instrumentti. Valintakokeeseen kuuluu seuraavat osat: instrumenttitaidot, instrumentin omaksumistehtävä, musiikin hahmotustaidot ja haastattelu 

Ajantasaiset ohjeet ja tiedot pääsykokeesta löytyvät gradia.fi/muusikko –nettisivuilta. Lisätietoja opinto-ohjaajalta: Mia Kärkkäinen p. 040 341 6198, mia.karkkainen@gradia.fi 

Opintojen rakenne: Kaikille pakolliset tutkinnon osat, Valinnaiset tutkinnon osat, Kaikille yhteiset tutkinnon osat eli ytot, Musiikkialalla sekä pakollisiin että valinnaisiin sisältyy käytäntöä ja teoriaa, Osaamisen saavuttaminen osoitetaan näytöissä.

Pääaineesta, pääinstrumentista, riippumatta opiskelu tapahtuu paljon ryhmissä: Bändeissä ja orkestereissa ja monenlaisissa kokoonpanoissa. Muusikko-opiskelija on hyvin paljon ryhmätyöntekijä – vaikka tähtäisikin solistisiin tehtäviin.

Muusikon opinnot: paljon käytäntöä ja käytäntöä tukevaa teoriaa. Pakolliset tutkinnon osat:  Musiikkialan toimintaympäristössä toimiminen, 15 osp, Musiikin esityskokoonpanossa toimiminen, 30 osp, Instrumenttitaitojen kehittäminen ja musiikin esittäminen, 30 osp, Musiikin hahmottaminen ja musiikkiohjelmiston valmistaminen, 25 osp . Valinnaiset tutkinnon osat, 45osp, Solistina toimiminen, 15 osp, Säveltäminen, 15 osp, Laulunkirjoittaminen, 15 osp, Musiikkialan esityksen tai tapahtuman toteuttaminen, 15 osp, Yhtyeen, kuoron tai orkesterin jäsenenä toimiminen, 15 osp, Korkeakouluopinnot, 5-15 osp 

Video, jossa musiikkialan perustutkinnon syksyllä 2020 aloittaneet opiskelijat kertovat lyhyissä haastatteluissa opinnoistaan: 

Ensimmäisenä kysymyksenä: Kuka olet? 

Vilja Hirvelä, pop-jazz -laulun opiskelija on 21 -vuotias 

Armas Moisio, rummut, haki suoraan peruskoulusta musiikkialan opintoihin  

Senni Pihlman, kantele, on 19 -vuotias ja Jyväskylästä kotoisin 

Toisena kysymyksenä: Mikä opinnoissa on parasta? 

Armas Moisio kertoo, että parasta on soittaminen yhtyeessä 

Vilja Hirvelä kertoo, että parasta on se, että pääsee haastamaan itseään ja tekemään asioita yhdessä muiden kanssa ja tapaa kivoja ihmisiä sekä pääsee tekemään erilaisia projekteja, joita hän kertoo nyt odottavansa.  

Kolmas kysymys: Miksi valitsit Gradia Jyväskylän opiskelupaikaksi? 

Vilja Hirvelä kertoo, että on kuullut Gradia musiikista pelkkää hyvää, ja että hänellä on ystäviä, jotka ovat opiskelleet samassa paikassa. Lisäksi hänen vanhempansa ovat opiskelleet täällä musiikkialalla silloin, kun oppilaitos oli vielä konservatorion nimellä.  

Armas Moisio kertoo, että asuu Jyväskylässä, joten hakeminen oli selvä valinta.  

Nuutti Loikkanen, jonka pääinstrumentti on oboe, kertoo, että on asunut Jyväskylässä koko ikänsä, ja soittanut jo 10 vuotta taiteen perusopetuksen puolella. Hän halusi jatkaa musiikin opintoja ja soittamista samassa oppilaitoksessa, koska oli kuullut koulusta paljon hyvää.  

Neljäs kysymys: Millainen on muusikko-opiskelijan tyypillinen opiskelupäivä? 

Armas Moisio kertoo, että päivät ovat vaihtelevia. joskus on enemmän tunteja, joskus vähemmän. Omaa harjoittelua on silloin, jos ei ole oppitunteja. 

Vilja Hirvelä kertoo, että päivä alkaa heräämisellä ja sitten koulu voi alkaa joskus kahdeksalta ja joskus kymmenentä. Omaa harjoittelua on merkitty silloin, kun ei ole kurssisisältöjä lukujärjestyksessä.  Opiskelu vaatii itsenäistä työskentelyä, ja siitä paljon kiinni, että kehittyy omassa instrumentissaan. 

Viides kysymys: Mistä haaveilet musiikkialalla? 

Armas Moisio kertoo, että nyt on ollut haaveena päästä soitinopettajaksi eli päästä joskus opettamaan muille rumpujen soittoa. 

Vilja Hirvelä kertoo, että haluaa päästä työskentelemään muusikkona käytännön työssä. Vilja toteaa, että alalla on paljon kilpailua, mutta kun tekee paljon töitä se vie eteenpäin. Hän sanoo, että pitää laittaa itsensä likoon ja mennä kohti tavoitteita. 

Senni Pihlman kertoo, että hänellä ei ole tässä vaiheessa musiikin saralla haaveita. Hän sanoo, että oli iso asia päästä nyt tähän kouluun ja lähteä kokeilemaan musiikin opiskelua. 

Videolla haastattelun yhteydessä klassisen musiikin opiskelijat soittavat yhtyeenä eri instrumentteja.  

Musiikkialan perustutkinnon yhteydessä voit opiskella myös ylioppilaaksi tai sisällyttää opintoihin musiikkikampuksen korkeakouluopintoja:  Kahden tutkinnon opintojen suorittamisen voit valita sen jälkeen, kun olet saanut tietää, että sinulla on paikka musiikkialan perustutkinnon opiskelijana. Musiikkialan perustutkinnon suorittanut on hakukelpoinen korkeakouluun. EduFutura –opinnot mahdollistavat korkeakoulupolun tai yksittäisten korkeakouluopintojen sisällyttämisen musiikkialan perustutkintoon. Muusikon koulutuksesta on hyvä yhteys ja ohjaus musiikkialan jatko-opintoihin 

Suomalainen musiikkikampus! Uudet tilat ja monipuolisesti soiva ja luova yhteisö! 

Tuutor -opiskelijoiden tekemä video siitä, millaista on opiskelu Gradia musiikilla 

Videolla opiskelijoita on oppilaitoksen aulatilassa ja kuva kiertää bändiluokissa, joissa näkyy muun muassa soittoa sähkökitaralla, rummuilla ja kosketinsoittimilla ja pianolla. Lisäksi kamera kuvaa hetken teoria-aineen oppitunnilta nuottien äärellä. Taustamusiikki soi samalla taustalla. 

Eri opiskelijat kertovat vuorotellen, mikä on musiikin opiskelussa parasta: 

- Mahdollisuus toteuttaa itseään!  

- Ihan mahtava yhteishenki! 

- Hyvä ilmapiiri 

- Mahtavia uusia kontakteja! 

- Hyvät opettajat, hyvät koulukaverit ja mahtava yhteisö. 

- Ryhmätyö ja porukka 

- Meillä on todella hyvä yhteishenki ja yhteistyö suomalaisen musiikkikampuksen kanssa on erittäin hyvin järjestetty 

- Hyvä meidän joukkue!  - hihkaisee yksi opettaja 

- Hyvä opetus, hyvä porukka ja hyvä meininki 

- Täällä pääsee soittamaan monenlaista musaa. 

- Pääsee haastamaan itseään. 

- Gradialla pääset hyvässä ilmapiirissä ja tuetussa ympäristössä harjoittelemaan juuri sitä mitä haluat 

Videon lopussa on teksti, jossa kerrotaan, että videon teki muusikko-opiskelija Severi Boesen ja   toisen vuoden tuutor -opiskelijat.  

Yhteishaku: opintopolku.fi​. Hae ja osallistu rohkeasti musiikkialan pääsykokeeseen.   Lisätietoa opiskeluvaihtoehdoista:​ gradia.fi/yhteishaku​ 

Koko esityksen lopussa klassisen opiskelijoiden yhtye esittää hetken sovittamaansa musiikkikappaletta Hämähäkkiä ja esitys päättyy Loisto -konserttisarjan tunnusmusiikkiin